SAS kan bli flygplanslöst

I dagsläget har SAS fyra olika flygplanstyper. I framtiden kan bolaget bli utan flygplansflotta. ”Det är en pressad bransch”, säger Rickard Gustafson i en intervju i senaste numret av Affärsvärlden.

SAS har fyra olika flygplanstyper: Airbus A330/A340, Airbus A321/A320/A319, Boeing 737 och Bombardier CRJ900.

Konkurrenten Norwegian bara två flygplanstyper, båda från Boeing. Ryanair flyger bara en enda modell, Boeing 737–800. Det är en uttalad metod att få ner kostnaderna.

Rickard Gustafson tvekar på frågan om SAS kan bli endast ett biljettbolag i framtiden, alltså utan egen flygplansflotta.

– Det vet man ju inte. Det är en pressad bransch. Vi måste jobba kostnadseffektivt. Det finns inga marginaler. Om det blir tydligt att den här typen av struktur som Norwegian har blir fullt laglig och fullt accepterad kan SAS inte bara titta på. Vi vill inte leda utvecklingen i den riktningen, men vi vill veta vilka lagar som gäller.

Den fullständiga intervjun med Rickard Gustafson går att läsa i veckans nummer av Affärsvärlden. Nummer 40 finns ute i butik från och med idag. Prenumeranter kan läsa intervjun här.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.