”Självkörande bilar är ett maraton”
Bolaget Zenuity drog i gång med sin verksamhet 18 april 2017. I samband med det tillförde ägarna kapital, tillgångar och personal. Sedan dess har Zenuity vuxit kraftigt och har nu runt 600 personer anställda som är fördelade på kontoret på Lindholmen i Göteborg, i München, Detroit, Santa Clara i Silicon Valley – och tio personer som arbetar på kontoret i Shanghai.
– Att få tag på och behålla folk var en utmaning när vi drog i gång. Men det har fungerat utmärkt, och det beror nog på att vi för det första jobbar i teknikens framkant, det lockar många. För det andra har vi ägare som är intresserade av säkerhet och vi jobbar mot något reellt i och med att vi, tack vare ägarna, får ut vår mjukvara på vägarna. Och sedan är vi helt dedikerade att jobba på ett nytt innovativt sätt, säger Dennis Nobelius i podden Affärsvärlden.
Han fick ett erbjudande om att bli vd för det nystartade bolaget när han under ett år hade arbetat på Volvo Cars som ansvarig för marknaden i Schweiz, dels för marknads- och produktionssidan, dels för utveckling.
– Jag fick frågan om jag ville prata med Jan Carlson, numera vd på avknoppningsbolaget Veoneer, för att se om det kunde landa. Att jobba i teknikens framkant och göra det med kunniga människor från start var inte så svårt att tacka ja till.
Hur har då självkörande bilar utvecklats sedan grundandet av Zenuity?
– Vi gör ju även förarstödsystem, adas, advanced driving assistance system, som i dag sparar massor av liv. Vi visste från början att det inte är sprint, utan maraton. Självkörande bilar är ett svårt problem att lösa. Det är svårare än att flyga autonomt med flygplan, eftersom flygplan rör sig i en mer kontrollerad miljö. För några år sedan var det en hajp, alla talade om självkörande bilar och trodde att det där skulle komma väldigt snart. Nu säger alla att det är jättesvårt, att det kommer lite senare. Jag tror vi befinner oss mitt emellan.
Var befinner ni er nu i processen?
– Vi har bilar utrustade med sensorer, kamera, laserradar. Vi står precis i begrepp att samla in stora mängder data, vi pratar petabyte. Vi ska samla in en miljon kilometer data ute på vägarna för att sedan åter simulera det. Vi behöver göra det själva, eftersom verktyg som till exempel Google Maps inte räcker till. Utifrån vår insamling ska vi senare jobba fram ett säkerhetscase.
Det har varit några dödsfall med självkörande bilar, vad har det fått för konsekvenser för er?
– Olyckorna har ju skett under tester. Vi och andra som har behov av att testa självkörande fordon har fått anledning att titta ytterligare en gång. Hur man tränar personer, hur man tränar systemet och var man kör.
När man sitter där och gör analyser, måste ni värdera etiska dilemman? Det är värre att köra på en människa än ett träd, hur resonerar ni där?
– Vi ska inte hamna i de fallen, vi kallar det för precautionary safety, det vill säga du vet vad bilen klarar av. Den är utrustad med sensorer och ser 360 grader runt sig själv. Baserat på det tar bilen beslut på hur den ska bete sig. Det kan betyda att den lägger sig mer i mittfilen om det står flera bilar längs sidorna av vägen, den tar kurvorna bättre, kan känna friktion mellan vägbana och däcken. Intelligensen gör att bilen aldrig måste välja.
Ni har två huvudägare i Volvo Cars och Veoneer med vd:arna Håkan Samuelsson och Jan Carlson, det upplägget känns inte helt okomplicerat för dig som vd?
– Nej, det är inte okomplicerat, men samtidigt är det en fördel. Veoneer är duktiga på sensorer och komponenter och Volvo Cars är duktiga på att leverera bilar direkt ut till konsument. I och med att vi kan gifta ihop detta blir det bra. Vi styrs av en styrelse där femtio procent kommer från vardera bolag och det betyder att jag får ha många diskussioner med olika ledare för att se till att Veoneer får det som de önskar sig och Volvo får sin del.
Men ni slukar också oändligt mycket pengar från båda bolagen…
– Ja, jag är lite stolt över att två stora svenska bolag tar sig an en så stor utmaning. I och med att vi är så pass många människor. Det rör sig om 60–70 miljoner dollar per ägare och år.
Veoneers vd Jan Carlson sa nyligen i en intervju med Privata Affärer, som skedde i samband med Veoneers senaste kvartalsrapport, att företaget ska se över sina investeringsprioriteringar, sin bromsverksamhet och samriskbolaget Zenuity. På frågan om det innebär att Veoneer ska sätta Zenuity på sparlåga svarade han: ”Det skulle jag inte säga. Vi har en diskussion med Zenuity om vad som ska prioriteras och nu handlar det om att prioritera projekt som ligger i närtid framför projekt som ligger längre fram.”
Att vara beroende av sina storägare, hur är det?
– Lägg till att båda bolagen är ägare, och kunder. Veoneer är ju dessutom vår distributör. Det är en komplex set up, säger Dennis Nobelius.
Samtidigt har det, enligt uppgift, funnits venture capital-bolag som visat intresse för Zenuity. Ett av dem är Nordic Capital, och tanken på sikt är att Zenuity ska komma ur samriskbolagsboet, flyga iväg och stå på egna ben. Det är en bit kvar. Konkurrensen Nobelius pekar ut i nuläget är framför allt ett antal tyska leverantörer, i synnerhet Bosch, men även Continental som uppgetts forma en allians för utveckling av självkörande fordon samt det amerikanska självkörande bil- och teknikföretaget Waymo och dessutom den teknikdrivna taxiutmanaren Uber.
– Men de ska ta bort föraren helt ur ekvationen. Det är ännu svårare än vad vi gör. Det vi gör är att lösa ett användarfall i taget. Vi börjar med trafikköerna, det tillför ingenting till föraren, därefter automatiserar vi pendlandet till och från jobbet samt parkeringsplatser. Om du hamnar i en trafikkö ska du kunna koppla av och biltillverkaren blir ansvarig. I stället för att sitta och hålla i ratten och stirra på vägen kan du äta, sms:a eller vila. Det innebär att den som pendlar till jobbet kan göra det i högre hastighet utan att vara låst vid ratten och behöva titta framåt.
Även om han pekar ut Bosch som den tuffaste konkurrenten säger Nobelius att Zenuity är bättre på innovation. Likväl måste han nu internt knyta ihop de olika delarna i bolaget.
– Vi har vuxit mycket och fort och varit fokuserade på våra olika team. Nu ska vi länka ihop teamen för att få innovationshöjden. När man pratar om självkörande fordon handlar det om att man får ut en säker utrullning av den här tekniken. För det värsta som kan hända är att ett antal startuper visar demon som inte är helt genomtänkta och därmed driver felaktiga beteenden eller uppfattningar på marknaden.
När är detta verklighet?
– Det är inte långt bort, inom tre till fem år.
Hur vet du det?
– Jag har stort förtroende för vårt teknikgäng.
Sett till den juridiska delen, hur ligger Europa till jämfört med andra delar av världen vad gäller självkörande bilar?
– USA är lite annorlunda, där skiljer sig juridiken i olika delstater. Kina kommer att vara snabba och raska i att harmonisera den juridiska biten. Europa hamnar lite på efterkälken, eftersom lagstiftningen är så pass fragmenterad.
Det här året började med nyheten att Zenuity fick tillstånd från Transportstyrelsen om att testa självkörande bilar på svenska vägar. Tillståndet gäller på E4 mellan Stockholm och Malmö, väg 40 mellan Jönköping och Göteborg samt E6 mellan Göteborg och Malmö och testerna ska utföras av utbildade förare som kommer kunna köra i max 80 kilometer i timmen utan att hålla händerna på ratten. Volvos kommande Polestar 2 blir den första bilmodellen på marknaden med ett avancerat förarstödssystem (kollisionsundvikande, med uppkopplad säkerhet) som har utvecklats och anpassats av Zenuity och Veoneer. Det innebär en milstolpe för Zenuity.
– Vi har vår första produktionsstart nu i maj. Sedan är Geely också en stor kund. Då går vi in på deras plattform, med kanske 30–40 olika varumärken.
Från och med nu har kunderna varit bolagets ägare och – beträffande Geely – ägarnas ägare. Har ni fler kunder på gång?
– Ja, en amerikansk biltillverkare och en tysk tillverkare som vi inte får säga namnet på.
Vad kommer självkörande bilar att innebära för städernas utformning?
– Med den här tekniken kommer vägar försvinna från stadskärnan. På sikt plockar vi bort trafikskyltar, erbjuder mobilitet för dem som i dag inte kan framföra en bil. Det här kommer att transformera städer. Städer kommer att erbjuda en transportmobilitet som utförs av olika aktörer inne i en stadskärna.
Du bor själv strax utanför Göteborg i Askim. När man ska förändra en stad trafikmässigt tenderar det att skapa oro, vad tror du om det på sikt?
– Trafik och framkomlighet ligger varmt om hjärtat, för alla. Men i framtiden får du en ökad valfrihet och mer skräddarsydd lösning. Jag är en teknikoptimist, men det man har sett är att folk tenderar att oroa sig först och sedan luta sig tillbaka, och detta kanske lite väl fort vad gäller självkörande bilar.
Lyssna på Helene Rothsteins intervju med Dennis Nobelius i podden Affärsvärlden här nedan, i Spotify, eller Itunes.