Trängre i bilverkstaden
Alla bilmärken är välkomna till Mekonomens verkstäder. Ett EU-beslut för några år sedan klippte banden mellan tillverkare och återförsäljare och det blev fritt fram för fler att sälja och reparera bilar. Det gjorde bildelskedjan och grossisten Mekonomen till en vinnare medan de märkesbundna aktörerna fick det svettigare. Många återförsäljare är fortfarande hårt knutna till sina bilmärken som Kindwalls till Ford, Bilia till Volvo och Vag till Volkswagen. Men avregleringen av marknaden och det faktum att nybilsförsäljningen går rakt ner i källaren tvingar fram nya grepp.
Nybilsförsäljningen föll med drygt 30 procent i april jämfört med förra året. Det var inte lika illa med försäljningen av begagnade bilar, men ändå en nedgång på 10 procent. I lågkonjunktur köper vi mer begagnat och framför allt behåller vi bilarna längre. Detta innebär fler reparationer och det är mumma för Mekonomen. Även återförsäljarna har förstått att det går att tjäna pengar på verkstadstjänster och på att bredda antalet märken. Bilia tog nyligen över BMW:s återförsäljarverksamhet i Göteborg och säljer långt fler märken än bara Volvo och Ford.
Mekonomen är en framgångsrik inköpare och kan locka med billiga priser. Bolaget beställer originaldelar direkt från exempelvis SKF och behöver inte gå via en biltillverkare som återförsäljarna måste göra. Att det verkligen är original bedyrar Mekonomen i floden av reklamkampanjer som sköljde över oss förra året. Det var en medveten satsning från den färska vd:n Håkan Lundstedt och den var välbehövlig. Mekonomen är inte bara till för dem som vill meka själva utan bolaget hjälper till att serva bilar också.
Omkring 1 000 verkstäder och 200 butiker arbetar under Mekonomens varumärke i Sverige, Norge och Danmark. Sverige är den största marknaden och Norge den minsta mätt i försäljning. Men Danmark har inte tjänat några pengar på länge och marknaden är fortsatt svag. Under förra året ökade antalet verkstäder som är knutna till Mekonomen med 35 procent till 1 051 stycken. Samtidigt som konkurrenterna börjar fokusera på eftermarknaden knyter Mekonomen allt oftare märkesbundna verkstäder till sig. Exempelvis kommer ett antal av Saab-handlaren Svenska Bils anläggningar att konverteras till Mekonomens Bilverkstad. Det är bra att bolaget breddar sitt tjänsteutbud kontinuerligt, då konkurrensen hårdnar.
Affärsvärlden rekommenderade för drygt ett år sedan köp av aktien och sedan dess har kursen stigit med 20 procent på en börs som backat med 25. Mekonomens mål är att årligen öka omsättningen med 10 procent och att nå en rörelsemarginal över 8 procent. Efter att Axel Johnson-gruppen blev storägare i Mekonomen 2006 har tillväxten legat omkring 5 procent.
Ett skuldfritt Mekonomen har råd att förvärva och under det senaste kvartalet har bolaget lyckats ta marknadsandelar på en fallande marknad. Omsättningen ökade med omkring 10 procent, efter rensning för valutaeffekt och för att påsken inföll olika mellan åren. Enligt bolaget är kunderna på väg tillbaka efter ett svagt 2008. Rörelsemarginalen uppgick till 8 procent och räknat på våra prognoser handlas aktien till ett p/e tal på runt 19 i år och 16 för 2010. Värderingen ligger på historiskt höga nivåer. Visserligen gör bolaget rätt saker för att anpassa sig till marknaden, men aktien har en begränsad uppsida på dessa nivåer. Mekonomen är inte heller längre lika ensamt om att satsa på reparationer och tillbehörs- och reservdelsförsäljning. Vi sänker vår rekommendation från köp till vänta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.