Vändningen dröjer
Visserligen föll Cardos orderingång något under det tredje kvartalet men nedgången var inte alls så dramatiskt som hos andra verkstadsbolag. Cardo är till en stor del ett sencykliskt bolag. Nästan hälften av bolagets omsättning kommer från industriportar och dockningssystem (Door & Logistics Solutions). Det är portarna, ofta av varumärket Crawford, som kommer sist på plats när exempelvis en flyghangar byggs. Det gör att beställningarna av Cardos industriportar än så länge går hyggligt. Många byggprojekt håller nu på att avslutas. Men en minskad aktivitet inom bygg- och verkstadsindustrin lär komma i kapp det optimistiska Cardo.
För Cardos vd Peter Aru hör till den mycket lilla skara vd:ar på börsen som faktiskt fortfarande är optimistiska. Han har också all rätt att glädjas över bolagets förbättrade lönsamhet, den har inte åstadkommits över en dag. Det har tagit några år. Förändringsarbetet sattes i gång redan 2005 i de fyra affärsområdena: industriportar och dockningslösningar, vattenreningspumpar, system för pappers- och massaindustrin och garageportar.
Det är egentligen ett par stora förändringar som har skett under de här åren. Cardo har gått från att sälja många enstaka produkter till flera hela system och även lyckats öka serviceverksamheten. Tillsammans har detta bidragit till de högre rörelsemarginalerna. När sämre tider stundar är det tryggt att ha en större andel av verksamheten inriktad på service. Det ger bättre betalt samtidigt som service efterfrågas även i dystrare klimat.
Under Cardos omvandlingsprocess har marginalerna ökat från drygt 6 till 8 procent. Det har varit en ryckig resa med en hel del nödvändiga omstruktureringskostnader på vägen. De tidigare så förlusttyngda garagedörrarna går fortfarande back men siffrorna är inte lika dåliga som i fjol. Cardos andra affärsområden säljer till industrin medan garagedörrarna levererar till konsumentmarknaden. Garagedörrarna är en udda verksamhet som bolaget får dras med ett tag till.
Färska konjunktursiffror visar att bolagets största marknad, Tyskland, har bromsat in rejält och kanske snabbare än väntat. Men Cardo har inte sett något av detta ännu och ett exempel är att garagedörrarnas orderingång i Tyskland är fortsatt hygglig det närmaste kvartalet. Bolaget kan se omkring tre månader framåt i orderboken. Cardo hoppas mycket på Asien och Kina, och framför allt inom vattenområdet. Än så länge är Cardos verksamhet blygsam i Asien men om ett planerat stödpaket i Kina blir av kan det innebära ett uppsving för vattenverksamheten.
Cardo har prioriterat lönsamma kunder och valt bort de olönsamma. Det är klokt att satsa på nyckelkunder med stort servicebehov trots att det har lett till minskad orderingång. Som tur är har fokuseringen på viktiga kunder inte inneburit att bolaget sitter med ett fåtal stora kunder vilket ökar sårbarheten. Spridningen mellan olika kunder och branscher är hyfsad men kunderna återfinns ändå främst inom handel och logistik. Logistikdelen utgör nästan hälften av försäljningen och vattenverksamheten knappt en tredjedel. Hade det omvända förhållandet gällt skulle Cardo inte få lika mycket stryk när aktiviteten i industrin går ner.
Det kan tyckas tungt för Cardo att samtidigt som verksamheten börjar gå bättre kommer en lågkonjunktur galopperande. Men det är inte fel att ha strukturen på plats när det börjar blåsa ordentligt.
_________________________________________________________
Fem frågor till vd Peter Aru
Vilka delar inom Cardo är konjunkturkänsligast?
– Efterfrågan på konsumtionsvaror tar i normalfallet den första smällen vid en konjunkturnedgång. För Cardos del drabbar det garageportarna. Det tar längre tid innan en minskad efterfrågan på byggprojekt påverkar vår verksamhet inom industriportar och dockningssystem. Många projekt ska slutföras vilket håller uppe volymerna. Cardos vattenverksamhet kanske är den del som påverkas minst av konjunktursvängningar, vattenrening och avloppshantering är mer av infrastrukturkaraktär. Däremot mår kunderna inte så bra inom vårt minsta affärsområde, system för pappers- och massaindustrin.
Hur påverkas ni av lägre stålpriser?
– Eftersom vi handlar stål med korta kontraktstider kan vi bara blicka fram till december. Då är priserna lägre och om det håller i sig kan vi nog räkna med en lättnad under nästa år. Men minskar stålbolagen sin kapacitet för att hålla priserna uppe blir det inga lägre materialkostnader för oss.
Hur stor andel av försäljningen är service?
– Ju mer professionella kunder vi vänder oss till, desto högre krav på service ställer de. Många väljer att teckna underhålls- och serviceavtal med oss. Inom industriportar och dockningssystem kommer cirka 40 procent av försäljningen från serviceverksamheten. I hela Cardo utgör 25-30 procent av omsättningen serviceintäkter. Den andelen vill vi gärna öka ytterligare eftersom kunderna efterfrågar service även under sämre tider.
Blir det en ny chef för Door & Logistics Solutions?
– Jag har valt att sitta kvar som divisionschef sedan den förre chefen slutade i våras. Det är främst för att säkerställa en fortsatt kontinuitet. En ny chef kan också innebära en risk. Det är inte första gången jag har varit med i en förändringsprocess liknande Cardos. Tillsammans med duktiga medarbetare har vi hittills lyckas förflytta verksamheten i rätt riktning. Det kommer vi att fortsätta med.
Är det stora förändringsarbetet i Cardo klart nu?
– Det blir aldrig färdigt. Men vi har kommit en bra bit på vägen under de här tre åren. Det har inneburit att vi har knallat uppåt i värdekedjan med förbättrad lönsamhet som resultat.
________________________________________________________
Sen i cykeln
För drygt ett år sedan rekommenderade Affärsvärlden köp på Cardoaktien. Den nya strukturen började ta plats och en positiv vändning kändes inte alltför avlägsen. Sedan dess har aktien dragits med i det allmänna fallet på börsen. Rörelsemarginalen förbättrades under det tredje kvartalet till 8 procent, men det är långt kvar till målet på 10 procent. Visserligen går bolagets verksamhet alltmer emot service, vilket höjer marginalerna, men ett sämre konjunkturläge kommer att pressa ned både omsättning och vinstmarginaler. Cardo har under de senaste åren fått en ökad skuldbörda efter återköp och generösa utdelningar. Det blir nog mindre av den varan nu. Cardoaktien handlas till åtta gånger nästa års vinst. Det är osäkert hur 2010 kommer att utvecklas. Men eftersom den största delen av Cardos verksamhet är sencyklisk lär det dröja innan det blir åka av igen. Uppåt i alla fall. Vi sänker vår rekommendation till sälj.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.