H&M över förväntan

Klädbolagets rörelsevinst blev högre än vad analytikerna väntat sig.
H&M över förväntan - hm-butik-affarsvarlden-700_binary_6895386.jpg

”Väl mottagna sommarkollektioner och ökade marknadsandelar” visar att H&M är på rätt väg med sitt förändringsarbete.

Det skriver bolagets vd Karl-Johan Persson i rapporten för det tredje kvartalet.

H&M:s rörelseresultat uppgick till 5.029 miljoner kronor i det tredje kvartalet, och det var cirka 4 procent högre än snittestimatet i Infront Datas sammanställning.

”Fortsatt ökad fullprisförsäljning och minskade prisnedsättningar bidrog till att rörelseresultatet ökade med 26 procent i tredje kvartalet samtidigt som den höga aktivitetsnivån i förändringsarbetet fortsatte”, skriver H&M:s vd i rapporten.

Slutreat i H&M?H&M:s aktie har vänt brant uppåt under sommaren. Frågan är om klädjätten till slut har rett ut sina problem. 

Av rapporten framgår att bolagets onlineförsäljning steg med 30 procent under kvartalet i svenska kronor och med 25 procent räknat i lokala valutor.

Bruttomarginalen blev 50,8 procent, jämfört med förväntade 50,4 procent.

Prisnedsättningarna i relation till omsättningen minskade med cirka 2 procentenhet i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.

För inköpen till fjärde kvartalet (september-november) bedöms marknadsläget för de externa faktorer som mest påverkar bruttomarginalen sammantaget som fortsatt negativt jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år.

H&M:s försäljning i september steg med 8 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

Sparekonomen: H&M på rätt vägH&M:s Karl-Johan Persson har infriat förväntningarna, säger Nordnets Frida Bratt. 

Aktivitetsnivån i bolagets förändringsarbete kommer att vara fortsatt hög med bland annat fortsatta uppgraderingar inom varuförsörjningskedjan, heter det under stycket om innevarande kvartal.

H&M:s varulager uppgick vid utgången av det tredje kvartalet (utgången av augusti) till 42,0 miljarder kronor, en ökning med 9 procent i kronor ”som en följd av den fortsatta försvagningen av den svenska kronan” och en minskning med 1 procent justerat för valuta, jämfört med motsvarande tidpunkt året innan.

Det framgår av H&M:s rapport.

Varulagret utgjorde 18,5 procent (18,9) av omsättningen exklusive moms, rullande tolv månader. Motsvarande siffror i det andra kvartalet var 18,3 procent.

”Varulagrets sammansättning och nivå fortsätter att förbättras”, heter det i rapporten.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.