Ica över förväntan

Detaljhandelsbolaget ICA redovisar en omsättning i linje med förväntningarna under första kvartalet. Resultatet var positivt och bättre än väntat. Jämfört med föregående år steg vinsten.
Ica över förväntan - per-stromberg-ica-affarsvarlden-700_binary_6865102.png

Omsättningen uppgick till 28 098 miljoner kronor (27 181), att jämföra med Factset analytikerkonsensus som låg på 27 894.

Ebitda-resultat blev 2 439 miljoner kronor (1 364), med en ebitda-marginal på 8,7 procent (5,0). 

Rörelseresultatet blev 1 115 miljoner kronor (972), väntat rörelseresultat var 1 010. Rörelsemarginalen var 4,0 procent (3,6). 

”Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster bedöms ha påverkats negativt med cirka 35 miljoner kronor på grund av påskhelgens kalendereffekt. Samtidigt innehåller resultatet positiva effekter på ungefär samma nivå från avyttringar av butiksdotterbolag i ICA Sverige och effekt av ändrad bedömning av nyttjandetider för fastigheter och dess
komponenter i ICA Fastigheter”, skriver bolaget i rapporten.

Rörelseresultatet exklusive extraordinära poster utföll på 1 125 miljoner kronor (972), med en rörelsemarginal exklusive extraordinära poster på 4,0 procent (3,6). 

Resultatet före skatt var 974 miljoner kronor (888), analytikerkonsensus 933. 

Resultatet efter skatt blev 813 miljoner kronor (700), analytikerkonsensus 754. 

Resultat per aktie hamnade på 4,02 kronor (3,46). 

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 1 669 miljoner kronor (732).

I rapporten skriver vd Per Strömberg att bolaget har en bra volymtillväxt i e-handeln men att uppstarten av e-handelslagret i Stockholm kommer ännu en tid att belasta resultatet. 

”Uppstarten av e-handelslagret i Stockholm kommer att ha gett oss många nyttiga och värdefulla erfarenheter när vi nu går vidare med att öppna ett e-handelslager även i Göteborg, i slutet av 2020. ICA Sverige genomför också under första halvåret den tidigare annonserade omorganisationen, ett viktigt steg i vårt fortsatta förändringsarbete”, skriver han. 
Rimi Baltic har ett starkt kvartal med god resultatutveckling om än fortsatt med en något svagare försäljningsutveckling än marknaden.

”Där ligger en viktig utmaning för oss framöver, att åter nå tillbaka till en marknadsmässig tillväxt. I övrigt ser det dock väldigt bra ut i kvartalet och Rimi Baltic har genom fokuserat arbete på en rad områden parerat ett antal utmanande omvärldsfaktorer, vilket också syns i
lönsamhetsutvecklingen”, skriver vd:n.

Apotek Hjärtat belastas något av Min Doktor som är en del av resultatet under ett helt kvartal för första gången. 

”Den effekten kommer att finnas kvar resten av året när vi bygger upp verksamheten, bland annat med utrullning av nya kliniker. Den kraftiga satsningen på e-handeln fortsätter
och utvecklingen följer plan.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.