”Jag har alltid älskat att köra bil”

Peter Poker Wallenberg Jr., vd för Grand Hôtel, är en sann bilfantast. Han äger i dag sju bilar och kan inte hålla räkningen på alla han ägt. I garaget trängs nya som gamla bilar. ''Jag har alltid älskat att köra bil. Det är ett bra sätt att komma från jobbet och fokusera på något annat'', säger han.

Vid sidan om sitt arbete på Grand Hôtel i Stockholm har Peter Wallenberg Jr. alltså ett genuint intresse för bilar.

Han har oftast kört Saab eller GM:s olika bilar till vardags, men i dag använder han sin Volkswagen Touareg med en V8-motor i när han åker till jobbet. I dagarna köper han en ny bil, Saab 9-7X.

– Jag har haft förmånen att köra många av GM:s nya produkter, säger han, men har svårt att svara på frågan hur många bilar han ägt genom årens lopp.

– Jag är ganska ombytlig vad gäller bilar, säger han med ett skratt.

Han har redan fått upp ögonen för nya Saab 9-3 Sport Combi Aero, men har ännu inte provkört den.

– Jag tror att det är en av de roligaste bilarna just nu. Jag har bara fått njuta av dess ljud när jag såg den i Trollhättan, säger han.

En annan bil han tycker är fantastisk är den svenska värstingbilen Koenigsegg som nästan kommer upp i hastigheten 400 kilometer i timmen. Priset är därefter och hamnar på cirka fem miljoner kronor.

Peter Wallenberg Jr:s intresse för bilar går långt tillbaka, ända till barndomen. Hans första bil var en Saab V4 som han fick 1979 i studentpresent av sina föräldrar. Han gillade att mecka med bilar och gjorde det på fritiden med sina kompisar.

Under årens lopp har intresset för bilar och bildesign blivit allt starkare.

– Jag har alltid varit intresserad av bilar och bilsport, och kan falla för bilar för att de ser ut på ett visst sätt, säger han.

Vid sidan av de bilar han kör till vardags har Peter Wallenberg Jr. en mindre bilpark av gammalt snitt. Där finns bland annat en Saab 92 från 1950 och en Buick Riviera från 1965, samt en Corvette Stingray från 1963. Hans dröm är att få komplettera samlingen med en Jaguar E-Type.

Han har aldrig fallit för varken Porsche eller Ferrari, utan tycker att de har varit för mycket i ropet.

– Hellre en Buick Riviera från 1965 för mig. Den byggdes som en konkurrent till Jaguar när de började exportera till USA, vilket gör den extra intressant. Den är lite kult och är samtidigt vacker, säger han.

Bilintresset stannar inte här, utan Peter Wallenberg Jr. driver också racingteamet PWR Racing Team tillsammans med det tidigare tennisproffset Hans Simonsson. Han kör en Mercedes i STCC och Peter en Radical, som är supportklass till STCC. Tidigare tävlade de tillsammans med Joakim Thörjesson i en Saab 9-3 i så kallat långlopp, bland annat i klassiska 24-timmar på Nürburgring. Som bäst kom teamet 3:a i sin klass och 20:e totalt av 230 bilar.

Peter Wallenberg Jr:s bilar:
– Volkswagen Touareg, 2003 års modell. V8-motor.
– Volkswagen, bubbla, 1957, cabriocoach.
– Corvette Stingray, 1963.
– Buick Riviera, 1965.
– Saab 92, 1950. Utbytt motor. I dag en Saab V6 turbo från 1999.
– Dubbeldäckad Scaniabuss Carrus 1994.
– Radical, tävlingsbil.

TRENDERNA:
Strömlinjeformade bilar och miljövänliga bilar. Det är de nya trenderna inom bilvärlden just nu.

– Retrobilar är ute. Nu blickar tillverkarna och kunderna framåt, säger Daniel Frodin, chefredaktör för biltidningen Teknikens Värld.

Under sent 90-tal och början på 2000-talet gjorde Volkswagen bejublad comeback med folkvagnen Beetle, hundkojan kom tillbaka som Mini Cooper och Chryslers hotrodsliknande PT Cruiser gjorde succé. Men den sortens retrobilar är inte alls i ropet längre.

– Nu tittar inte bildesignerna längre bakåt, utan har ett tydligt fokus framåt. Linjerna är mycket mer strömlinjeformade och aggressiva än tidigare. Alfa Romeo 159 är en ny modell där vi tydligt ser den trenden, säger Daniel Frodin.

Han pekar också på den starka miljötrenden inom motorfordon. Konsumenterna efterlyser bilar som är bränslesnåla. Det har gjort att hybrider – bilar som använder olika driftssätt – kommit i ropet.

– Bilindustrin arbetar med att ta fram bilar som drar så lite bensin som möjligt. Alla forskar nu kring bränsleförbrukning, säger Daniel Frodin.

Han pekar på så kallade stop-and-go-system som blir alltmer vanliga i bilarna. De stänger av bilen när den står stilla vid exempelvis ett rödljus för att spara bensin.

En annan variant är den så kallade hybridbilen, exempelvis en Toyota Prius som går på el i stan och på bensin på motorvägen.

Nu finns även samma koncept för stadsjeeparna. Toyotas koncernsyskon Lexus nya stadsjeep RS400h är en sådan modell.

– Invändningen mot stadsjeeparna har bland annat varit att de förbrukat så mycket bensin. Nu finns det ett alternativ, säger Daniel Frodin.

Daniel Frodin, chefredaktör för Teknikens Värld, ger sina tips om nya heta bilmodeller:

? Alfa Romeo 159. Kommer hösten 2005. Slanka fina linjer. Pris: cirka 220 000 kronor.

? BMW M5, världens sportigaste familjebil. Den otroliga V10-motorn utsågs nyligen till årets bilmotor. Pris cirka 827 000

? Mercedes CLS. Kom hösten 2004. En kupélik fyradörrarsbil för familjen. Vackra linjer. Pris: 575 000

? Bugatti Veyron. 1001 hästkrafter. Kan köra upp till nästan 400 kilometer i timmen. Pris: Cirka elva miljoner kronor.

? Chevrolet Corvette C6. Ny i Sverige. 0 -00 km/timme på 4,2 sekunder. Pris: cirka 600 000 kronor. Lika snabb som Porsche och Ferrari men minst 300 000 kr billigare.

? Porsche Cayman S. Ny billigare Porsche, en Boxter med tak som kommer i höst. Mycket sportbil för pengarna. Pris: cirka 470 000 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.