Ofo gick från 200 000 till 17 miljarder på två år

För två år sedan investerade Dai Wei tillsammans med sina kompisar 200 000 kronor på att hyra ut cyklar i Kina. Nu är hans bolag Ofo värderat till över 17 miljarder kronor, skriver CNBC.
Ofo gick från 200 000 till 17 miljarder på två år - ofo-bikes-700_binary_6843003.jpg

För 30 år sedan cyklade 63 procent av invånarna i Peking till jobbet, enligt The Economist. 2016 hade andelen fallit med 12 procent. Istället tog personbilsmarknaden fart.

2008 såldes sex miljoner bilar – och 2016 väntas över 27 miljoner bilar ha sålts i den kinesiska personbilsmarknaden, som också är världens största. Amerikanska Uber försökte kapitalisera på uppgången men fick till slut ge vika och slå ihop sig med en lokal aktör.

En som har sett potential i cykelmarknaden är 26-åriga Dai Wei. För två år sedan började han hyra ut cyklar i Peking. Tillsammans med ett par kompisar lyckades han skrapa ihop 200 000 kronor för att köpa cyklar från lokala tillverkare. I dag finns det över tre miljoner gula Ofo-cyklar i totalt 50 av Kinas största städer.

– Att cykla är ett globalt fenomen. De flesta i världen kan cykla. Drömmen är att hitta en Ofo-cykel i världens alla gatuhörn, säger grundaren av CNBC.

I februari tog Ofo in 450 miljoner dollar i nytt kapital. Bolaget värderades då till en miljard dollar. Bara två månader senare värderades bolaget till två miljarder dollar, motsvarande 17,7 miljarder svenska kronor, enligt CNBC Asia.

Ofo har börjat expandera till andra länder. I dag kan man utanför Kina hitta en Ofo-cykel i Singapore, San Diego och London. Målsättningen är att på kort tid finnas i ytterligare 20 länder, enligt Wei.

Att hyra en cykel kostar ungefär en krona i timmen och användarna betalar via en app i telefonen. Utöver timkostnaden betala alla användare även en deposition. Detta har delfinansierat investeringar och expansion.

Apples vd Tim Cook är imponerad av Ofo, han besökte också nyligen bolagets huvudkontor. Men det är långt ifrån alla som slås av häpnad, eftersom varken Ofo eller dess konkurrenter tjänar några pengar ännu.

– Hela affärsmodellen är förvirrande. Den är mycket kapitalintensiv, och de måste serva cyklarna. Med de låga priserna har jag svårt att se hur de ska få ett positivt kassaflöde, säger professor Paul Gillis vid Peking University Business School Guanghua School of Management, till CNBC.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets