Thule höjer utdelningen med 17 procent

Takboxproducenten Thules intäkter var något högre än förväntat medan rörelseresultatet var i linje med analytikernas förväntningar i fjärde kvartalet 2018. Bolaget höjer utdelningen. 
Thule höjer utdelningen med 17 procent - thule-affarsvarlden-700-394_binary_6819836.jpg

Nettoomsättningen steg till 1 157 miljoner kronor (1 006), att jämföra med Factset analytikerkonsensus som låg på 1 118 miljoner kronor. Nettoomsättningen steg med 15 procent och justerat för valutakursförändringar ökade försäljningen med 8,0 procent. 

Rörelseresultatet blev 64 miljoner kronor (65). Rörelsemarginalen var 5,5 procent (6,5). 
Justerat för valutakursförändringar minskade rörelseresultatet med 1,6 procent. 

Rörelseresultatet exklusive extraordinära poster utföll på 64 miljoner kronor (65), väntat var 65, med en rörelsemarginal exklusive extraordinära poster på 5,5 procent (6,5). 

Resultatet före skatt var 56 miljoner kronor (49). 

Resultatet efter skatt blev 44 miljoner kronor (-40), analytikerkonsensus låg på 41 miljoner kronor. Resultatet per aktie blev 0,42 kronor per aktie (-0,39). 

Styrelsen föreslår att utdelningen höjs med 17 procent till 7 kronor per aktie (6). Det var 7,7 procent högre än analytikernas förväntningar på 6,50 kronor. 

”Som tidigare kommunicerats avslutar vi året med en medveten uppbyggnad av lagernivåer, framför allt drivet av kommande produktlanseringar. De högre lagernivåerna kommer bestå till sommaren 2019”, kommenterar vd Magnus Welander i bokslutskommunikén. 

”Vi står inför ett mycket spännande år med en stor bredd av nya produktlanseringar och nya säljkanaler för nya kategorier. Under första kvartalet kommer den nya hårda resväskserien Thule Revolve ut i butik och i början av andra kvartalet börjar vår uppdaterade portfölj av cykelhållare, takboxar och takräcken samt våra designvinnande produkter för husbilar komma in i högsäsong. Samtidigt fortsätter vi utrullningen av Thule Sleek barnvagnar och ett breddat utbud av ryggsäckar för diverse ändamål. Sammantaget är energinivån hög inom företaget inför den stundande viktiga vårsäsongen och vi ser fram emot ett framgångsrikt år med tillväxt i båda regionerna och inom alla kategorier”, avslutar Magnus Welander.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.