H&M: E-handeln står för 12,5 procent
H&M-gruppens onlineförsäljning har en god tillväxt med en försäljning 2017 som uppgick till 29 miljarder kronor, det vill säga 12,5 procent av H&M-gruppens totala försäljning.
Det framgår av ett pressmeddelande inför onsdagens kapitalmarknadsdag där H&M även avslöjar följande:
- H&M-gruppens onlinekanal har en ”god” lönsamhet och stod för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat 2017.
- New Business, som driver H&M-gruppens nyare varumärken COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket, har en ”god” tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor, det vill säga 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning.
- En allt större andel av bolagets investeringar och satsningar allokeras till digitala investeringar och utgjorde under det senaste räkenskapsåret 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar.
- Nyöppnade butiker har ”mycket bra villkor och flexibilitet”. Genomsnittlig återbetalningstid för nya butiker är mindre än 17 månader.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.