Autolivs vd: “Långsiktiga strategin står fast”

Autoliv har påverkats hårt när den globala fordonsförsäljningen rasade under coronakrisen. Vd Mikael Bratt är förtegen om vilka scenarier som bolaget ser men vidhåller att bolagets långsiktiga strategi står fast.
Mikael Bratt, vd på Autoliv. Pressbild.

På fredagen släppte bilsäkerhetsjätten Autoliv en andra kvartalsrapport med något sämre rörelseresultat och omsättning jämfört med analytikernas förväntningar. Bolaget skriver i sin rapport att den globala produktionen av lätta fordon var 45 procent lägre under andra kvartalet 2020 jämfört med föregående år, något som drabbat Autoliv hårt. Vd Mikael Bratt vill inte spekulera i utvecklingen framöver, men säger att bolagets långsiktiga strategi inte förändrats.

“För tidigt ha uppfattning om coronans konsekvenser”

— Kvartalet präglades mycket av lock-downs som stoppade produktionen i Europa och Nordamerika. Sen är ju nästa fråga vad som sker bortanför covid. Vad har det gjort för skada på den underliggande ekonomin och därmed efterfrågan? Det är förtidigt att ha en uppfattning om det, säger vd Mikael Bratt och tillägger:

— Corona präglar många marknader, och innan den är borta är det svårt att få en tydlig bild av vad som hänt med efterfrågan. Men vi ser ju att arbetslösheten stiger i många länder. Vad kommer det ha för påverkan på försäljningen av bilar?

Mikael Bratt talar om vikten av scenarioplanering för att förutse och möta de problem som krisen kan föra med sig både. Dock är han förtegen kring vad Autolivs scenarier innehåller.

“Vill inte gå in på olika siffror”

— Vi ger inga utsikter kring vart det tar vägen. De olika scenarierna handlar om att vi ska vara förberedda på det nya normala. Men jag vill inte gå in på olika siffror för framtiden.

Autolivs vd har i bolagets strategidokument pekat ut vikten av att bland annat satsa på ”adjacent businesses” som en viktig del av Autolivs tillväxt. Mikael Bratt säger att en eventuellt försvagad efterfrågan på bilar kan göra att Autolivs strategiska förnyelsearbete kan ta längre tid. Men han försäkrar att Corona inte kommer sätta stopp för Autolivs långsiktiga mål.

— Just nu jobbar vi mycket på distans. Men vi fortsätter såklart driva våra olika strategiska projekt, om än med vissa kortsiktiga justeringar. Vi följer de planer som vi satt upp. Det är inga förändringar.

Autoliv har onekligen haft ett tufft kvartal. ”Även juni som var den bästa månaden i kvartalet 20 procent ned jämfört med motsvarande månad 2019,” säger vd Mikael Bratt. Hur bilmarknaden utvecklas både under fortsättningen av och efter coronakrisen vill han inte spekulera i. Men att det blir precis som förr verkar Autoliv inte tro.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här