Dometics vd: ”Marknaden finns där ute”

Dometic ser återhämtning efter en kris som beskrivs som mycket värre än finanskrisen. Vd:n Juan Vargues som tror att företaget kan gynnas av pandemins konsekvenser i slutändan.
Dometics vd Juan Vargues. Foto: Johan Töpel.

Dometic, som bland annat tillverkar tillbehör till husbilar och båtar, har drabbats hårt av Covid-19. I torsdagsmorgonens Q2-rapport framgår att nettoomsättningen för kvartalet minskade med 38 procent och kvartalsresultatet blev knappt 78 procent lägre jämfört med föregående år. Bolagets vd menar att stängda butiker i länder världen över är huvudanledningen till detta.

— Det här handlar inte om våra kunder. Det handlar om att regeringar stängt ned marknaden. Våra OEM-kunder kan inte sälja till återförsäljare och butikerna är stängda. Hela västvärlden har drabbats extremt hårt under Q2, säger Dometics vd Juan Vargues till Affärsvärlden.

Även om det andra kvartalet varit mycket tufft för Dometic, och att risken för nya restriktioner på bolagets marknader är överhängande, ger Juan Vargues ändå uttryck för en viss optimism och ser vissa ljuspunkter.

Såg stark återhämtning i juni

— I juni har vi sett en kraftig återhämtning. När vi pratar med våra kunder, och våra kunder pratar om att volymerna förbättras, att orderingången är betydligt starkare. Framåt känner vi oss någorlunda optimistiska, säger han och fortsätter:

— När butikerna började öppna upp i slutet på maj och under juni så såg vi att vår eftermarknadsverksamhet kom tillbaka väldigt kraftigt. Jämfört med förra året var eftermarknaden i juni mycket stark. Det visar att det finns en efterfrågan därute.

Den största utmaningen under det första halvåret har handlat om att hantera de snabba förändringarna i efterfrågan. Att göra prognoser för vilka försäljningsvolymer man kommer att tappa för att därmed kunna hålla rätt lagernivåer har varit nästintill omöjligt. Sedan finns utmaningen att avgöra hur mycket man ska öka produktionen när efterfrågan väl kommer tillbaka.

Finanskrisen “piece of cake” jämfört med corona

— Vi har örat mot marken och pratar med kunder och leverantörer varje dag nu. Just nu låter det lite bättre, men det kan ändras snabbt. Det finns ju fortfarande inget vaccin. Finanskrisen var en piece of cake jämfört med det här. Då hade man månader när man fick signaler, nu ändrades allt på en och en halv vecka för oss.

Juan Vargues tror att Dometic i slutändan kan gynnas av pandemins konsekvenser, i och med att fler får upp ögonen för att semestra på hemmaplan.

— Vi tror inte att folk som brukade åka till Thailand två gånger om året kommer att göra det de kommande åren. Man kommer semestra i stuga eller med husvagn eller båt istället, och det kommer gynna oss i det lite längre perspektivet, avslutar han.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här