Analys Dometic
Dometic: Nedkyld aktie

Dometic | |
Börskurs: 40,50 kr | Antal aktier: 319,5 m |
Börsvärde: 12 940 Mkr | Nettoskuld: 11 312 Mkr |
VD: Juan Vargues | Ordförande: Fredrik Cappelen |
Dometic (40,50 kr) utvecklar och tillverkar produkter relaterade till friluftssegment som husvagnar (RV) och båtar.
Inbyggda kylskåp, fristående kylboxar och grillar är stora produktkategorier. Produkterna tillverkas i tjugotal egna anläggningar i ett dussintal länder. Dometic ingick i Electroluxkoncernen fram till 2001 och noterades på Stockholmsbörsen år 2015 (teckningskurs 48 kr).
Affärsvärldens huvudscenario | 2024 | 2025E | 2026E | 2027E |
Omsättning | 24 620 | 22 500 | 23 175 | 23 870 |
– Tillväxt | -11,4% | -8,6% | +3,0% | +3,0% |
Rörelseresultat | -1 123 | 2 475 | 2 549 | 2 626 |
– Justeringar | 3 793 | 0 | 0 | 0 |
Justerat rörelseresultat | 2 670 | 2 475 | 2 549 | 2 626 |
– Rörelsemarginal (Ebita) | 10,8% | 11,0% | 11,0% | 11,0% |
Resultat efter skatt | -2 303 | 1 256 | 1 360 | 1 432 |
Vinst per aktie | 3,21 | 3,90 | 4,30 | 4,50 |
Utdelning per aktie | 1,30 | 1,30 | 1,30 | 1,30 |
Direktavkastning | 3,2% | 3,2% | 3,2% | 3,2% |
Avkastning på eget kapital | -9% | 5% | 6% | 6% |
Kapitalbindning | 13% | 15% | 17% | 19% |
Nettoskuld/Ebita | e.m | 4,1 | 3,8 | 3,5 |
P/E | 12,6 | 10,4 | 9,4 | 9,0 |
EV/Ebita | 9,1 | 9,8 | 9,5 | 9,2 |
EV/Sales | 1,0 | 1,1 | 1,0 | 1,0 |
Kommentar: Justeringar under 2024 avser engångskostnader (1,2 Mdkr) samt nedskrivning av goodwill (2,0 Mdkr). Vinst per aktie |
Organisk tillväxt | |
Q1 2025 | -10% |
2024 | -12% |
2023 | -12% |
2022 | -3% |
2021 | 23% |
2020 | -10% |
2019 | -7% |
De senaste åren har varit motiga för Dometic. Faktum är att försäljningen minskat organiskt under fem av de senaste sex åren. Enda året som Dometic uppvisat positiv organisk tillväxt var under pandemiåret 2021 då intresset för friluftsprodukter exploderade.
Dometic har nu även tolv kvartal i rad med negativ organisk tillväxt. Marknaden har varit svag generellt efter hög inflation och svagare köpkraft bland konsumenterna men samtidigt har Dometic inte heller imponerat. Aktien är ned 40% senaste året. Skuldsättningen är en bov i dramat, mer om det senare.
Sedan 2025 är koncernen organiserad i fyra segment, se faktarutan intill.
Fyra segment
- Land Vehicles (44%) – Produkter och lösningar för: Husbilar/husvagnar (RV, Recreational Vehicles), transportfordon och personbilar (CPV, Commercial and Passenger Vehicles), samt fristående friluftsprodukter.
- Marine (22%) – Produkter för båtbranschen. Exempelvis styrsystem för båtmotorer.
- Mobile Cooling Solutions (24%) – Exempelvis kylväskor och andra liknande produkter, säljs varumärkena Igloo och Dometic.
- Global Ventures (10%) – Mobila strömförsörjningsprodukter globalt. Till exempel batterier av olika slag.
Största segmentet är Land Vehicles som sedan 2025 består av Americas, EMEA och APAC. Här har marginalen varit 6-9% senaste åren.
Produktionen inom RV-industrin var den lägsta på tio år i USA under 2024, med en motsvarande negativ påverkan på nettoomsättningen inom OEM-försäljningskanalen. Höga lagernivåer hos återförsäljarna och lägre privat konsumtion påverkat försäljningen negativt.
Dometic har fokuserat på att genomföra effektiviseringar för att stärka marginalerna. Under 2024 lanserade ledningen ett globalt omstruktureringsprogram som väntas sänka kostnaderna kommande år. Utöver strukturella kostnadsreduceringar innefattar effektiviseringsprogrammet avveckling av verksamheten för stora kompressorkylskåp för RV-fordon samt produktkategorierna matlagningsprodukter och fönster inom segmentet.
Starka marginaler inom Marine
Inom segment Marine var produktionen i USA den lägsta på tio år. I Europa produktionen mer stabil. Trots lägre försäljning (-14% organiskt) lyckades Dometic upprätthålla marginalen på 21,5% för affärsområdet, vilket är stabilt. Högre andel service och eftermarknad påverkade marginalen positivt.
Mobile Cooling Solutions hade ett organiskt försäljningstapp på 7%. Efterfrågan inom Igloos produktportfölj var stark under fjolåret. Flera nya produktlanseringar bidrog positivt.
Igloo har en mycket stark marknadsposition inom kylboxar i USA med över 50% marknadsandel, enligt analysföretag Circana. Ebita-marginalen stärktes till 9,2% (8,8) för segmentet till följd av kostnadsreduceringar och höjda priser. Dometic har en egen tillverkningsanläggning i Texas i USA där Igloo-produkterna tillverkas. Det ger både kostnadsfördelar, flexibilitet och korta ledtider för den nordamerikanska marknaden.
Global Ventures minskade försäljningen med 10% organiskt under 2024. Dometic har gjort en del förvärv inom mobila energilösningar under de senaste åren. Mobile Power Solutions (2/3 av segments omsättning). Inom undersegment Other Global Verticals (1/3) ingår affärsområdena Hospitality och Residential. Inom Hospitality säljer Dometic produkter till hotellbranscher. Exempelvis minibarer och säkerhetsskåp. Inom affärsområdet ser bolaget potential att erbjuda produkter till nya kundsegment som exempelvis inom sjukvården och på äldreboenden.
Ebita-marginalen minskade till 11,4% (14,1) för segmentet på grund av lägre omsättning för Mobile Power Solutions. Marginalen inom affärsområde Hospitality var stark (redovisas ej explicit) och var i linje med året innan.
Dometic | Q1 2025 | Q1 2024 |
Omsättning | 5830 Mkr | 6527 Mkr |
Tillväxt Y/Y | -11% | -10% |
Organisk tillväxt | -10% | -12% |
Bruttomarginal | 28,7% | 27,9% |
Rörelsekostnader | 1067 Mkr | 1060 Mkr |
Tillväxt Y/Y | 1% | -4% |
Ebita | 605 Mkr | 758 Mkr |
Ebita-marginal | 10,4% | 11,6% |
Vinst per aktie | 0,57 kr | 0,85 kr |
Tiotal förvärv under pandemin
Dometic gjorde ett tiotal förvärv under pandemin där amerikanska Igloo var det absolut största. Från i slutet av 2021 till utgången av Q1 i år har antalet anställda minskat från drygt 9000 till 7400.
Nettoskulden uppgick 11,3 Mdkr vid utgången av första kvartalet. Det motsvarar en nettoskuld i relation till Ebitda på 3,3x (3,0x). Vid årsskiftet var kvoten 3,1 gånger. Dometic lyfter fram att de har ett starkt fokus på att stärka kassaflöde genom exempelvis minskade varulager. Koncernens skuldsättningsmål är att nettoskuld/Ebitda ska uppgå till omkring 2,5 gånger.
Just den höga skuldsättningen och eventuell oro för att Dometic behöver stärka balansräkningen är en orsak till att aktien gått svagt senaste året (-40%). Under Q1 2025 emitterade Dometic obligationer med fast ränta på 4,9% samt en rörlig ränta på tre år med Stibor + 3,25%. Den genomsnittliga löptiden för räntebärande skulder var 2,5 år (2,4) vid utgången av Q1. Vidare har bolaget en outnyttjad kredit på 280 miljoner euro som löper ut 2028.
I grafiken nedan visas omsättningsutvecklingen för Dometic och några andra bolag med exponering mot friluftstrenden. Kabe som säljer husvagnar och husbilar hade ett organiskt försäljningstapp på 7% under 2024. Nimbus som säljer båtar hade en organisk minskning på 14% jämförelsevis.
Prognoser och värdering
För 2025 räknar vi med en omsättning på 22,5 Mdkr. Det motsvarar en omsättningsminskning på runt 9% och är i stort sett i linje med analytikerkonsensus. Därefter skissar vi på 3% årlig tillväxt.
Marginalmässigt räknar vi med 11% Ebita-marginal under prognoshorisonten. Exklusive nedskrivningar och jämförelsestörande poster var marginalen 10,8% ifjol. Den redovisade Ebita-marginalen är 5,5% räknat på rullande tolv månader.
Använder vi en multipel på 10x rörelsevinsten (EV/Ebita) finns cirka 35% uppsida på radarn. Dometics mål är att nå en Ebita-marginal på 18-19% (exklusive jämförelsestörande poster). Kan Dometic vara i närheten av det så är uppsidan stor. Risken är att bolaget behöver stärka balansräkningen genom exempelvis en emission. Då är nedsidan stor (pessimistiskt scenario).
Bolag | Avkastning 1 år % | P/E 2026E | EV/Ebit 2026E | EV/Sales 2026E | Ebit-marginal 2026E % | Årlig tillväxt 2026E-2027E % |
Dometic | -39% | 9,4x | 9,5x | 1,0x | 11,0% | 3,0% |
Thule (takboxar) | 2% | 20,6x | 16,6x | 3,0x | 18,3% | 5,7% |
Nimbus (båtar) | -37% | 4,0x | 6,7x | 0,4x | 6,5% | – |
Thor Industrier (fritidsfordon) | 1% | 20,1x | 15,4x | 0,6x | 3,6% | 4,5% |
Yeti (kylboxar) | -11% | 13,1x | 9,7x | 1,3x | 13,9% | 5,8% |
Winnebago (husbilar) | -40% | 12,8x | 14,9x | 0,5x | 3,3% | 5,6% |
Genomsnitt | -21% | 13,3x | 12,1x | 1,2x | 9,4% | 4,9% |
Källa: Factset |
De senaste åren har varit utmanande för Dometic. Faktum är att försäljningen minskat organiskt under fem av de sex senaste åren. Det är svagt.
Samtidigt växer marknaden i takt med ökat intresse för friluftsliv och marknaden är också fragmenterad. Det finns alltså fortsatt goda möjligheter att växa genom förvärv.
Stenen i skon är den höga skuldsättningen, vilket begränsar bolaget att göra förvärv på kort sikt.
Så agerar insiders
Senaste året har insynspersoner köpt aktier för 12 Mkr. Ordförande Fredrik Cappelen står för absoluta merparten (10 Mkr). Köpen har gjort på kurser kring 49-56 kr. VD Juan Varges har köpt för 2 Mkr ( hösten 2024 för cirka 1 Mkr till kurs 58 kr och 1 Mkr efter Q1-rapporten till kurs 34 kr). En insynsperson har sålt aktier för 40 tkr.
Börsvärdet och nettoskulden är nästan i paritet med varandra. Kan Dometic vända till organisk tillväxt, upprätthålla marginalerna och sänka skuldsättningen så är uppsidan i aktien troligen fin, då hävstången blir stor.
Kortsiktigt finns fortsatt osäkerhet. Omsättningen väntas sjunka med drygt 4% organiskt i Q2. Däremot väntas Dometic uppvisa positiv organisk tillväxt under andra halvåret.
Cirka 1,6% av aktierna är blankade. Det är lägre än i våras då nivån var drygt 3%.
Sammantaget landar vi i ett neutralt råd. Men det är inte svårt att se uppsida i Dometic. Bevisbördan ligger dock på bolaget.
Dometic kommer med sin Q2-rapport tisdagen den 15 juli.
Tio största ägare i Dometic | Värde (Mkr) | Andel |
NN Group N.V. | 982 | 7,6% |
Carnegie Fonder | 829 | 6,4% |
Nordea Funds | 826 | 6,4% |
Första AP-fonden | 811 | 6,3% |
Incentive AS | 729 | 5,6% |
Fjärde AP-fonden | 665 | 5,1% |
1832 Asset Management | 642 | 5,0% |
Alecta Tjänstepension | 519 | 4,0% |
Swedbank Robur Fonder | 514 | 4,0% |
Vanguard | 511 | 3,9% |
Största insiders utanför topp tio | Värde (Mkr) | Andel |
Fredrik Cappelen | 46 | 0,4% |
Juan Vargues | 35 | 0,3% |
Chialing Hsueh | 4 | 0,0% |
Rainer Schmückle | 3 | 0,0% |
Anton Lundqvist | 2 | 0,0% |
Källa: Holdings | Totalt insynsägande: | 0,8% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.
Här hittar du alla analyser