Husqvarnas vd: Snabbast återhämtning för konsumentprodukter

Trots ett volatilt kvartal med kraftiga svängningar i efterfrågan lyckades Husqvarna Group presentera en kvartalsrapport med 3 procents tillväxt. Vd Henric Andersson är nöjd men erkänner att det varit en mycket ansträngande tid för bolaget.
Henric Andersson, vd på Husqvarna.

— Utvecklingen under Q2 överraskade på två sätt, negativt och positivt. I början av kvartalet såg vi en mycket kraftig nedgång i försäljning i och med alla lock-downs. Det var oväntat. Lika oväntat är att i takt med att marknader gradvis öppnat upp har efterfrågan ökat snabbt och starkt också. I slutet av kvartalet såg vi en stark ökning av efterfrågan, säger Henric Andersson och fortsätter:

Hemmatrend påverkade positivt

— Vändningen har gått snabbast för våra konsumentprodukter, Gardena inkluderat. Här kan vi se att Husqvarna Group gynnas av att folk är mer hemma och spenderar tid i trädgården. Intresset för våra produkter har ökat. Men återhämtningen vad gäller försäljning till våra professionella kunder går långsammare.”

Under våren innebar det hastiga införandet av restriktioner kring social distansering stora utmaningar för Husqvarna Groups produktion. Inför hösten ser Henric Andersson risker med att nya restriktioner och lock-downs införs, även om man nu är bättre förberedd.

— Till viss utsträckning hämmades vår förmåga att leverera av att vi snabbt behövde införa social distansering i våra fabriker som gick på högvarv. Det skapade vissa störningar i produktionen. Där hade vi kunnat vara mer förutseende. Men vi är bättre förberedda för eventuella lock-downs i höst än vad vi var i våras,” säger han.

Ökar investeringarna igen – fokus på hållbarhet

Vad gäller långsiktiga konsekvenser av krisen lyfter Henric Andersson, förutom att många människor nu fått upp intresset för sina trädgårdar, fram e-handelns frammarsch och behovet av att investera i hållbarhet och innovation.

— E-handeln gjorde stora framsteg under lock-down, och det är såklart inte en utveckling som kommer gå tillbaka. Det kommer bara fortsätta växa. Vi har också en satsning som heter Sustainovate som handlar om att investera stort i innovationer fokuserade på hållbarhet. Vi kommer under andra halvan av 2020 öka våra investeringar igen för att se till att vi är starka 2021 och framåt, trots pandemin.

Avslutningsvis är Henric Andersson överlag nöjd med sitt bolags hanterande av krisen och siffrorna för Q2.

— Att vi lyckades med att bromsa så kraftigt för att sedan accelerera igen i juni är verkligen imponerande.

    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här