Truecaller: En intensiv vecka

Å ena sidan förvärv och omvänd vinstvarning, å andra sidan säljtryck från storägare. Hur ska man tänka i fallet Truecaller?
Truecaller: En intensiv vecka - Truecaller
Truecaller är en kommunikationstjänst verifierar kontakter och blockerar oönskade samtal och meddelanden. Foto: Truecaller

Det händer grejer i nummerpresentatörsbolaget Truecaller. Vi börjar med det negativa. I januari går lock up-avtal ut för ett 30-tal storägare (med poster på 0,1-5,0% av aktierna), och det har redan börjat säljas aktier. I förra veckan sålde det brittiska riskkapitalbolaget Balderton aktier för 365 Mkr och igår kväll meddelade finländska Ocean Open att man säljer hela sitt innehav värt drygt 1 Mdkr. Försäljningarna skedde till rabatt om 8,1 respektive 13,0%.

Så över till det positiva. Under torsdagsmorgonen skickade bolaget ut en omvänd vinstvarning, modell XL. Omsättningen under det fjärde kvartalet väntas landa på 380-400 miljoner kronor vilket kan jämföras med 185,7 Mkr under Q4 2020. Lyftet drivs framför allt av en stark efterfrågan på bolagets annonstjänster. Bolaget omsätter nu över 1 Mdkr på året.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco