Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Amazon har redan förändrat Sverige

2018-01-24 18:00

KRÖNIKA. Jag handlar någon gång då och då via tyska Amazon.de eller brittiska Amazon.co.uk. Visser­ligen tullfritt, eftersom försäljningen sker inom unionen, men transporten är dyr och långsam. En hel del varor skeppas inte heller till Sverige, så kallad geo-blocking. Det är helt enkelt en annan planet jämfört med den imponerande tjänst Amazon erbjuder i USA, med fri frakt, miljontals varor och leverans på ned till två timmar.

Den amerikanska e-handelspionjären finns inte i Sverige – ännu. Ryktena om att bolaget är på väg hit tog fart när Breakit i våras avslöjade att domänen Amazon.se sålts till just Amazon. Säljare var en svensk reklambyrå: Amazon AB. Nyheten kom ungefär samtidigt som det stod klart att Amazon skulle bygga datacenter i Katrineholm, Västerås och Eskilstuna. Som Johan Anderberg skriver på sidan 14, hänger de två nyheterna inte samman. Datacentren är för Amazons molntjänst AWS, vilka har väldigt lite att göra med e-handelssajten riktad mot konsumenter.

Det är ingen överdrift att Amazon redan har betydelse för den svenska marknaden, som förebild för andra e-handelsbolag. I dag erbjuder – minst – tre transportnätverk hemleverans i Sverige. För tio år sedan var det ovanligt och ohyggligt dyrt med hemleverans av paket. Men den största effekten i Sverige har nog Amazon haft på landets multinationella företag, som redan möter en tuff konkurrent på en rad marknader.

Oavsett om och när Amazon startar en svensk butiks­portal och ett svenskt distributionsnätverk får det betydande effekter för detaljhandeln här i Svedala. Men kanske inte fullt så revolutionerande som om det hade skett för tio år sedan.

Häng med oss i Almedalen

Affärsvärlden öppnar för nya seminarier i Almedalen under torsdagen. Läs mer på almedalen.affarsvarlden.se.

Erik Wahlin

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet