Den allvarsamma leken

Marknaden för e-sport är värd 8 miljarder kronor. Hur mycket tar MTG?

Om du känner till Henrik Stenson men inte Emil ”HeatoN” Christensen eller vet vad Djurgården är men inte hört om Ninjas in Pyjamas – då är du förmodligen både äldre och intresserad av ”fel” sport. Stockholmsbaserade Ninjas in Pyjamas har länge varit ett av världens mest vinstrika e-sportlag och Emil ”HeatoN” Christenson var en av lagets toppspelare. Den förste i e-sportens Hall of Fame.

Mätt efter aktivt intresserade är e-sport i dag en större sport än till exempel golf. I prispengar och medial uppmärksamhet ligger e-sporten klart efter, men skillnaden minskar snabbt till glädje inte minst för Kinnevik-ägda underhållningsföretaget MTG som nu går all-in för e-sport och onlinespel. Med e-sportens snabba tillväxt på 30–35 procent per år i både åskådare och intäkter är den på väg att få sitt kommersiella genombrott.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco