Hej, tack för din order! Din betalning är nu genomförd och ditt konto verifieras, var god och invänta e-mail med aktiveringslänk för att kunna använda ditt konto.
Välkommen, du har tillgång till Premium-materialet via ett samarbete med Telia Zone!

Rymden exploateras

2020-01-15 18:00

Det har länge varit svårt att tjäna pengar i rymden. Det har krävts mycket kapital, och projekten har varit konstant försenade.

Mycket tyder på att det är på väg att förändras. Resurserna till forskning och utveckling har stigit stadigt och nu verkar marknaden öppna upp sig. Genom internationella avtal och 2015 års Space Act finns också det legala ramverket på plats.

Många av jordens utmaningar kräver också en utveckling av rymdteknologi. Tack vare avancerade satelliter kan vi nu övervaka avskogning, effektivisera jordbruket och få bättre koll på globala dricksvattenreservoarer.

Världens allra rikaste människor – från Jeff Bezos till Elon Musk – är dessutom patologiskt intresserade av rymden. Det borgar för en fortsatt blick mot stjärnorna.

Företag som kan gynnas av trenderna:

  • AAC Clyde Space: AAC Clyde Space, tidigare ÅAC Microtec, tillverkar satelliter och satellitkomponenter och erbjuder tjänster som design och drift av satellitsystem i omloppsbana. Bland kunderna finns stora kommersiella företag som den franska satellitoperatören Eutelsat och det amerikanska iot-företaget Orbcomm, men också myndigheter och försvarskunder. Gemensamt för många kunder är att de befinner sig i början av att bygga upp större konstellationer av små satelliter.
  • Gomspace: Det dansk-svenska rymdteknikbolaget, listat på First North, utvecklar och säljer nanosatelliter. Utvecklingen från satellit till nanosatellit kan jämföras med utvecklingen för datorer och hemelektronik som blir billigare, snabbare och kraftfullare för varje år. Nanosatelliter har också den stora fördelen av att de kan sändas upp i ett stort antal enheter som samverkar. Med artificiell intelligens och kommunikation kan de till exempel leverera tillräcklig bandbredd för lokalt wifi på alla passagerarflygplan, ersätta tv-master och hålla rätt på alla lastbilar i en speditionsfirma. Gomspaces kundbas utgörs av en blandning av kommersiella aktörer, statliga myndigheter och akademier – till exempel är bolaget en nyckelpartner till Europeiska rymdorganisationen (ESA).
  • Ovzon: Satellitbolaget Ovzon leds av Magnus René, tidigare vd på uppköpta 3d-printningsbolaget Arcam. Ovzon erbjuder en bredbandstjänst som möjliggör för väldigt små kommunikationsterminaler på marken att överföra höga datahastigheter, vilket är särskilt användbart i områden som saknar fungerande maskininfrastruktur. Bolagets totala adresserbara marknad uppskattas till 8 miljarder dollar. I dagsläget har Ovzon inga egna satelliter i omlopp, utan hyr kapacitet av andra aktörer för att sälja sina tjänster. Ovzon omsätter drygt 200 miljoner kronor, men enligt bolaget kommer intäkterna mer än femdubblas med en egen satellit. Planen är att bolaget ska skjuta upp en egen satellit under 2021.

Johan Anderberg

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom