Innehåll från annonsör

Håller BMW’s hållbarhetsarbete hela vägen?

Att BMW tagit sikte på en ny, grönare marknad är det ingen som har missat. Företaget tar allt större plats i miljödebatten och lanserar nya el- och hybridbilar i snabb takt. Men många frågar sig samtidigt om det är möjligt att ha en topposition inom både premium- och miljöbilssegmentet.
Håller BMW’s hållbarhetsarbete hela vägen? - 1_binary_6874869.jpg

-Varför inte, är Oskar Södergrens svar på frågan.

Södergren är Head of Corporate Communications på BMW Group Northern Europe sedan 2015 och säger att miljötänket funnits i företaget sedan länge. Men även ambitionen att vara miljöbilarnas premiumalternativ.

-Det är inte många som vet att vi redan 1973 utsåg vår första miljöchef. På den tiden handlade det om att följa FN:s deklaration för renare tillverkningsprocesser, vilket blev grunden till en grönare filosofi inom företaget. Men vi har absolut inga planer på att lämna lyxkänslan i våra bilar, tvärtom. Vi vill behålla den i allra högsta grad, bland annat genom att integrera miljövänliga material med avancerad teknik.

Även BMWs VD och ordförande Harald Krüger betonar i sina uttalanden att målsättningen är att bli nummer ett inom premium-elektriska bilar, med flest antal modeller på marknaden. Han menar att både digitaliseringen och elektrifieringen av branschen ändrar på alla spelregler och att konkurrenterna egentligen består av digitala företag. Att vara flexibel och anpassa sig efter kundernas behov är nödvändigt anser Krüger, därav BMWs många varianter på laddbara bilar.

BMW säkrar hållbar position

BMW är långt ifrån ensamma om att kommunicera sitt hållbarhetsarbete och när Oskar Södergren får frågan om ordet hållbarhet börjar bli urvattnat är svaret nej.

-Hållbarhet må vara ett ord som många i branschen använder flitigt just nu, men som biltillverkare har vi ett ansvar att lyfta frågan. Ändrar vi inte på våra vanor har vi istället en ohållbar framtid som väntar. Dessutom rymmer ordet hållbar många olika löften, i alla fall för oss. Från stora framtidsvisioner till mindre åtgärder, här och nu. Att arbeta hållbart i alla led är en del av vårt DNA; på samma sätt som körglädje alltid har varit vår ledstjärna.

Dow Jones Sustainability Index utsåg 2016 BMW till världens mest hållbara biltillverkare för tredje året i rad, vilket är ett kvitto på att hållbarhetsarbetet fungerar väl, menar Södergren. Han säger att siffrorna bakom den höga rankningen talar för sig själva, men att det finns många konkreta exempel på varför BMW rankas så högt.

-Ser man till använda resurser per tillverkad bil 2014 jämfört med 2006 är resultaten väldigt bra. Koldioxidutsläppen har minskat med 46%, energiförbrukningen med 36 % och vattenförbrukningen med 31%. Dessutom har vi använt 79% mindre icke återvinningsbara sopor.

På BMW menar man att helheten är viktigast i miljöarbetet. Man tror inte på att tänka miljö- och klimatsmart kring vissa utvalda verksamheter och samtidigt jobba på i gamla hjulspår inom andra. Södergren påpekar att hållbarhet är en framåtrörelse, oavsett om det handlar om att utveckla moderna och miljösmarta dieselmotorer eller att satsa på eldrift och bildelningstjänster. Han nämner modellen BMWi3 som ett bra exempel på helhetstänket.

– Vi nöjer oss inte med att den har elmotor. Hela bilen är till 95 procent återvinningsbar när den har levt hela sin livscykel. Dessutom tillverkas den i en fabrik som helt och hållet drivs med energin från fyra stora vindkraftverk.

När den tyska biltidningen Automotor und Sport tidigare i år testade 48 av marknadens vanligaste dieselbilar utsågs BMW till ”bäst i klassen”. Testet visade att ingen annan bil hade uppmätt så låga utsläppsvärden av kväveoxid som BMW 520 D. Även ADAC som är den största bilägarorganisationen i Europa ger BMW toppbetyg.

-Lägsta snittvärden för utsläpp i hela bilindustrin, det är ett resultat vi är mycket stolta över säger Södergren.

Inbytesbonus för äldre fordonsflotta

BMW har även tagit fram lösningar för bilägare som vill byta upp sig från en äldre till en nyare och renare dieselbil. När det kommer till dieselbilar med Euro 4 standard eller lägre har företaget valt att erbjuda ägarna en inbytesbonus på upp till 20 000 kronor för den som byter in sin bil mot en ny BMWi3, en plug-in hybrid eller en modern diesel med Euro 6 standard.

Under hösten satsar man även på sina nyblivna el- och hybridägare genom att bjuda på en kostnadsfri laddbox i ett år. Då ingår både installation och laddning. Man tror att laddboxar i hemmen gör bilägandet enklare, men också att det på sikt leder till större ansvar för den egna miljöinsatsen.

-De laddbara bilarna är också en del av vår provkörningskampanj ”Kör för livet” där vi samarbetar med Barncancerfonden. Att arbeta med långsiktiga, sociala engagemang är viktigt för oss och en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Oskar Söderberg.

Kampanjen går för femte året i rad och pågår till och med den 31 oktober. För varje provkörning av en laddbar BMW donerar företaget 100 kronor till Barncancerfonden.  

Denna artikel är en annons, den är inte skriven av journalisterna på Affärsvärldens redaktion
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.