Menckel har dubblat kursen på två år: "Känner pressen"

2017-03-17 13:23 Affärsvärlden Redaktionen

För två år sedan gjorde Gränges comeback på börsen. Sedan dess har kursen fördubblats. Nu siktar vd Johan Menckel på att växa verksamheten i USA och köpa bolag i Kina.

Johan Menckel bodde i Kina och var ansvarig för verkstadsbolaget Gränges i Asien när frågan om att bli vd för hela bolaget kom. Han tackade ja på stående fot. Efter sex år i Shanghai längtade både han och övriga familjen hem. De fyra barnen kommunicerade vid det laget obehindrat på kinesiska – det yngsta föddes till och med i Mittens rike. Nu var det läge att rota barnen i Sverige.

– Jag hade sett mycket av företaget och hade en bra grundförståelse för bolaget. Det var till stor hjälp när jag tog jobbet, säger ­Johan Menckel.

Gränges är ett av Sveriges äldsta bolag. Grunden lades i Grängesberg 1896. Initiativtagare var den tysk-brittiska affärs- och finansmannen ­Ernest Cassel, som hade omorganiserat Uruguays finanser, emitterat mexikanska och kinesiska lån och finansierat anläggandet av dammbyggnader kring Nilen. Cassel emitterade också lån för att bygga de svenska statsbanorna och var med i bildandet av Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar, TGOJ. Han fick upp ögonen för Grängesbergsgruvorna, köpte in sig och slog ihop verksamheterna. Så småningom kom även Oxelösunds järnverk, en rederiverksamhet och delar av LKAB att ingå i koncernen. I slutet på 1960-talet förvärvades Svenska Metallverken som sysslade med tillverkning av aluminiumprodukter. Under Gränges storhetstid stod bolaget för hälften av börshandeln, om inte mer.

Från 1980 blev Gränges ett dotterbolag till Electrolux och därefter gjordes stora strukturförändringar. Flera verksamheter­ avyttrades och kvar i Gränges blev aluminium­tillverkningen. Verksamheten börsnoterades 1997 och bytte tre år senare namn till Sapa. År 2005 köptes det återigen ut från börsen, denna gång av norska Orkla. Verksam­heten bestod då av två ben, dels valsade aluminiumprodukter och dels extruderade aluminiumprofiler. Verksamheten som avsåg ­valsade produkter återtog under 2013 namnet Gränges och under 2014 beslutade Orkla att börsnotera Gränges på Nasdaq Stockholm.

Dagens Gränges säljer aluminiumband till bilkylare. De används för att tillverka värmeväxlare och ser bland annat till att förbättra prestandan på en bilmotor och skapa en bra klimatanläggning i bilen. Produkterna­ är kundspecifika och Gränges bygger in sin affär hos biltillverkarna med flerårsavtal. Bolagets sju största kunder står för nästan 60 procent av koncernens försäljningsvolym.

Johan Menckel var 42 år när han 2013 blev vd för bolaget. Ganska omgående efter att han tillträtt stod det klart att bolagets ägare, norska Orkla, ville sälja Gränges för att ­fokusera på konsumentvaror. Efter runt 150 one-to-one-möten väntade en gastkramande åternotering av bolaget på börsen hösten 2014. Med Lannebo Fonder och Fjärde AP-fonden som ankarinvesterare lyckades Carnegie genomföra noteringen på en turbulent marknad när i princip alla andra noteringar i hela Europa drogs tillbaka.

Sedan dess har både bolagets aktiekurs och vinst ökat.

– Det är fantastiskt hur mycket som kan komma ur bolaget när man kan driva sin egen affär.

Gränges är den ledande tillverkaren av värmeväxlarband som används i bilar och lastbilar både i Asien och i Europa, men har bara 15 procent av marknaden i Nordamerika. Det vill Johan Menckel ändra på.

– Vi ska dubbla den siffran fram till 2020, om inte mer, säger han.

TEXT: Karolina Palutko Macéus

 

Det här är en nedkortad version av intervjun ”Jag känner pressen att prestera”. Prenumeranter kan läsa hela texten genom att trycka på länken.

Affärsvärlden Redaktionen

Mest läst

Premiumnyheter

Aktuellt inom

Bostad & fastighet