Kalqyl ser positivt på Adtractions framtid, men det kan bli tufft i närtid
Adtraction, som driver en plattform inom digital marknadsföring, lyckades trots en tuff marknad växa omsättningen i andra kvartalet inom båda segmenten e-handel och finans. Det skriver Kalqyl i en uppdragsanalys på fredagen.
Adtractions lönsamhet har de senaste kvartalen tyngts av bland annat expansion på nya geografiska marknader. Lönsamheten förbättrades i andra kvartalet.
En stor del av Adtractions ebita-resultat konverteras till fritt kassaflöde, vilket historiskt lett till kassauppbyggnad. Framtida kassaflöden kan delas ut till aktieägare, eller användas för att konsolidera marknaden genom förvärv.
“Sammanfattningsvis ser vi positivt på Adtractions framtid, även om det kan bli tufft för bolaget i
närtid. Bolaget har en stark marknadsposition och verkar på en marknad med stark underliggande tillväxt. Vi anser att bolaget har goda möjligheter att fortsätta leverera lönsam tillväxt med starka kassaflöden, även i tuffa tider som dessa. Likt vd Simon Gustafson ser vi fram emot vad bolaget kan leverera i ett bättre marknadsklimat”, skriver Kalqyl i sin slutsats.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.