Boozt: Mer tillväxt, mer förluster

E-handlaren guidar för betydligt lägre resultat än väntat i det viktiga fjärde kvartalet och aktien faller rejält. Konkurrensen tycks stenhård och priskrig verkar råda. Swingfaktorn i aktien är om ledningen kan få fart på lönsamheten och samtidigt bibehålla tillväxttakten.
Boozt: Mer tillväxt, mer förluster - efdb3189-6ade-4498-b8aa-ca066cb0a09cfitcroph450q80upscaletruew800s46bec493c1b07540067df62ba10f0d082fc86743

E-handelsföretaget Boozt (47,40 kr) noterades på Stockholmsbörsen i mitten av förra året och utvecklingen sedan dess har varit blandad.

  • Försäljningen har växt från drygt 1,5 miljarder till i dag cirka 2,5 miljarder vilket är ungefär enligt plan.
  • Men bättre resultat har uteblivit och aktien har rasat i takt med att investerare skrivit ned förhoppningarna kring vad som är rimlig lönsamhet att nå på lång sikt.

Tredje kvartalet som avrapporterades under morgonen fortsatte i ungefär samma stil. Alltså hög tillväxt men dålig lönsamhet. Fjärde kvartalet spås dessutom bli betydligt sämre där ledningen nu tycks räkna med ungefär 5 procents justerad rörelsemarginal jämfört med förra årets knappa 8 procent.

Aktiemarknaden skickar ned aktien 22 procent på beskedet. I dag är därmed första gången som Boozt handlas väsentligt under teckningskursen 62 kronor vid börsnoteringen.

Boozt Q3 2018 Q3 2018 Q3 2017
Omsättning 625 Mkr 455 Mkr
– tillväxt 37% 46%
Rörelseresultat -28,8 Mkr -11,8 Mkr
– rörelsemarginal -4,6% -2,6%
Antal sidbesök (tusental) 26 044 20 747
Konverteringsgrad 2,83% 2,76%
Antal aktiva kunder (tusental) 1 242 967
Antal ordrar per aktiv kund 2,44 2,36
Genomsnittligt ordervärde 794 kr 780 kr

Som huvudorsaker nämns bolagets fysiska butik för skönhetsprodukter i Köpenhamn som gör miljonförlust under kvartalet. Men mer allvarligt är nog att bruttomarginalen fortsätter pressas.

Intressant är att bolaget i det drygt ett år gamla börsnoteringsprospektet vid upprepade tillfällen pekade ut klädhandel online som en särskilt attraktiv affär på grund av de ”gynnsamma bruttomarginalerna”.

Undangömt i prospektets riskavsnitt finns dock följande ganska talande skrivelse:

”Om konkurrenter skulle sänka sin priser på bekostnad av en lägre bruttomarginal eller bredda sitt produkterbjudande med nya varumärken eller kategorier eller ökade servicenivåer, skulle Boozt kunna bli tvunget att vidta samma åtgärder för att konkurrera, vilket skulle kunna ha en väsentlig negativ inverkan på Boozts verksamhet, resultat och finansiella ställning.”

Undersöker man hur bruttomarginalerna faktiskt utvecklats är det rimligt att gissa att dessa risker blivit verklighet.

De tidigare så ”gynnsamma bruttomarginalerna” bedöms nu bara dryga året efter börsnoteringen ”inte längre ligga på en hållbar nivå”.

Ledningen tror på en vändning i marginalerna under andra halvåret 2019. Men dit är det ganska så lång tid kvar så åtminstone undrar vi vad de kan se i sin kristallkula som ligger till grund för en sådan bedömning.

Är det också högre bruttomarginaler som krävs för att ledningen ska kunna nå rörelsemarginalmålet på 6 procent? Förmodligen, om nuvarande bruttomarginal inte ens bedöms som långsiktigt hållbar.

Det vi sett hittills av bolaget tycker inte vi ger stöd åt hypotesen att Boozt både kan växa med 25-30 procent årligen och samtidigt tjäna 6 procents rörelsemarginal (bägge utgör Boozts finansiella mål).

Mest troligt är kanske att bolaget lyckas antingen med tillväxtmålet eller med lönsamhetsmålet.

Vilket av dessa mål som har högst prioritet är till stor del en fråga för ägarna och styrelsen. I dagsläget är det tydligt att fokus ligger på fortsatt tillväxt. Vårt stalltips är nog att det kommer förbli så de närmsta åren.

Därför drar vi ut prognoserna lite extra och funderar på hur det kan se ut om Boozt lite längre fram skulle skruva om från tillväxt till lönsamhet. I tabellen nedan tänker vi oss att Boozt om ytterligare ett par år är ett mer moget bolag med tillväxt kring 10-15 procent och rörelsemarginaler kring 5 procent.

Boozt
Börskurs: 47,40
Antal aktier (miljoner): 57,6
Börsvärde: 2 732 Mkr
Nettokassa: 288 Mkr
VD Hermann Haraldsson
Styrelseordförande Henrik Theilbjørnn
SvD Börsplus huvudscenario
2018E 2019E 2020E 2021E 2022E 2023E
Omsättning 2 700 3 510 4 388 5 265 6 055 6 781
– Tillväxt 34% 30% 25% 20% 15% 12%
Rörelseresultat 41 70 88 132 212 339
– Rörelsemarginal 1,5% 2,0% 2,0% 2,5% 3,5% 5,0%
Resultat efter skatt 32 55 68 103 164 263
Vinst per aktie 0,55 0,95 1,19 1,78 2,85 4,57
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
Operativt kapital/omsättning 21% 21% 21% 21% 21% 21%
Nettoskuld/EBIT -7,0 -2,4 -0,6 0,2 0,1 -0,3
P/E 86,5 49,9 39,9 26,6 16,6 10,4
EV/EBIT 60,4 36,5 30,5 20,9 13,0 7,8
EV/Sales 0,9 0,7 0,6 0,5 0,5 0,4

Skulle man värdera Boozt på 2023 års väldigt hypotetiska resultat till säg 15 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) eller 20 gånger vinsten (P/E) kan aktien vara värd kring 90 kronor om fem års tid. Från dagskursen dryga 47 kronor blir det en avkastning på ungefär 14 procent årligen.

Det tyder väl kanske på att aktien åtminstone inte är orimligt prissatt på nuvarande nivåer. Samma intryck får man om man jämför Boozt med ett antal andra e-handlare.

Tabellen nedan visar hur dessa väntas växa 2018 till 2020 samt hur analytikerna tror att marginalerna artar sig under tiden. Boozt och Sportamore sticker ut som billiga men det hänger förstås på att marginalerna kan lyfta.

Bolag Avkastning 1 år % Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 % Ebit-marginal 2018E % Ebit-marginal 2020E % EV / Sales 2018E EV / Ebit 2020E
Boozt -18,4 27,2 2,8 4,6 0,9 11,7
Sportamore -19,2 21,2 2,1 6,7 0,8 6,9
Zalando -34,2 20,8 2,5 3,1 1,1 25,7
ASOS -19,5 22,2 4,2 4,2 1,3 25,8
Boohoo -0,5 28,0 8,3 8,5 2,4 17,3
Amazon 32,8 19,7 6,2 7,9 3,1 25,5
Genomsnitt -9,8 23,2 4,3 5,8 1,6 18,8
Källa: Factset

Frågan är om affärsmodellen att sälja kläder från externa varumärken är ett vinnande koncept för en mellanstor aktör som Boozt. Åtminstone tycks konkurrensen brutal och de pressade bruttomarginalerna är en varningsflagga.

Att Boozt inte lyckats få fart på försäljningen utanför Norden de senaste tre åren är en annan sak som oroar oss. Att växa enbart i Norden kan visa sig bli svårt när marknaden mognar.

Att några av bolagets största ägare och viktigaste nyckelpersoner krängt miljontals aktier för bara tre månader sedan till kursen 80 kronor är ytterligare faktor som inte bidrar till upphetsning kring aktien.

Allt som allt lockas vi inte särskilt av Boozt här och nu. Tydliga tecken på att konkurrensen lägger sig och bruttomarginalerna stabiliseras är en sak som kan göra det värt att ompröva slutsatsen.

Boozts 10 största ägare Andel
Sampension KP Livsforsikring A/S 9,74%
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) 7,49%
Oppenheimer 6,57%
Verdane Capital 5,42%
Thornburg Investment Management Inc 4,55%
Friheden Invest A/S 4,37%
Deutsche Asset & Wealth Management 4,24%
Catella Fonder 4,15%
Ferd AS 3,76%
La Financière de l’Echiquier 2,31%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF