Analys Boozt
Boozt: Mer tillväxt, mer förluster
E-handelsföretaget Boozt (47,40 kr) noterades på Stockholmsbörsen i mitten av förra året och utvecklingen sedan dess har varit blandad.
- Försäljningen har växt från drygt 1,5 miljarder till i dag cirka 2,5 miljarder vilket är ungefär enligt plan.
- Men bättre resultat har uteblivit och aktien har rasat i takt med att investerare skrivit ned förhoppningarna kring vad som är rimlig lönsamhet att nå på lång sikt.
Tredje kvartalet som avrapporterades under morgonen fortsatte i ungefär samma stil. Alltså hög tillväxt men dålig lönsamhet. Fjärde kvartalet spås dessutom bli betydligt sämre där ledningen nu tycks räkna med ungefär 5 procents justerad rörelsemarginal jämfört med förra årets knappa 8 procent.
Aktiemarknaden skickar ned aktien 22 procent på beskedet. I dag är därmed första gången som Boozt handlas väsentligt under teckningskursen 62 kronor vid börsnoteringen.
Boozt Q3 2018 | Q3 2018 | Q3 2017 |
Omsättning | 625 Mkr | 455 Mkr |
– tillväxt | 37% | 46% |
Rörelseresultat | -28,8 Mkr | -11,8 Mkr |
– rörelsemarginal | -4,6% | -2,6% |
Antal sidbesök (tusental) | 26 044 | 20 747 |
Konverteringsgrad | 2,83% | 2,76% |
Antal aktiva kunder (tusental) | 1 242 | 967 |
Antal ordrar per aktiv kund | 2,44 | 2,36 |
Genomsnittligt ordervärde | 794 kr | 780 kr |
Som huvudorsaker nämns bolagets fysiska butik för skönhetsprodukter i Köpenhamn som gör miljonförlust under kvartalet. Men mer allvarligt är nog att bruttomarginalen fortsätter pressas.
Intressant är att bolaget i det drygt ett år gamla börsnoteringsprospektet vid upprepade tillfällen pekade ut klädhandel online som en särskilt attraktiv affär på grund av de ”gynnsamma bruttomarginalerna”.
Undangömt i prospektets riskavsnitt finns dock följande ganska talande skrivelse:
”Om konkurrenter skulle sänka sin priser på bekostnad av en lägre bruttomarginal eller bredda sitt produkterbjudande med nya varumärken eller kategorier eller ökade servicenivåer, skulle Boozt kunna bli tvunget att vidta samma åtgärder för att konkurrera, vilket skulle kunna ha en väsentlig negativ inverkan på Boozts verksamhet, resultat och finansiella ställning.”
Undersöker man hur bruttomarginalerna faktiskt utvecklats är det rimligt att gissa att dessa risker blivit verklighet.
De tidigare så ”gynnsamma bruttomarginalerna” bedöms nu bara dryga året efter börsnoteringen ”inte längre ligga på en hållbar nivå”.
Ledningen tror på en vändning i marginalerna under andra halvåret 2019. Men dit är det ganska så lång tid kvar så åtminstone undrar vi vad de kan se i sin kristallkula som ligger till grund för en sådan bedömning.
Är det också högre bruttomarginaler som krävs för att ledningen ska kunna nå rörelsemarginalmålet på 6 procent? Förmodligen, om nuvarande bruttomarginal inte ens bedöms som långsiktigt hållbar.
Det vi sett hittills av bolaget tycker inte vi ger stöd åt hypotesen att Boozt både kan växa med 25-30 procent årligen och samtidigt tjäna 6 procents rörelsemarginal (bägge utgör Boozts finansiella mål).
Mest troligt är kanske att bolaget lyckas antingen med tillväxtmålet eller med lönsamhetsmålet.
Vilket av dessa mål som har högst prioritet är till stor del en fråga för ägarna och styrelsen. I dagsläget är det tydligt att fokus ligger på fortsatt tillväxt. Vårt stalltips är nog att det kommer förbli så de närmsta åren.
Därför drar vi ut prognoserna lite extra och funderar på hur det kan se ut om Boozt lite längre fram skulle skruva om från tillväxt till lönsamhet. I tabellen nedan tänker vi oss att Boozt om ytterligare ett par år är ett mer moget bolag med tillväxt kring 10-15 procent och rörelsemarginaler kring 5 procent.
Boozt | ||||||
Börskurs: | 47,40 | |||||
Antal aktier (miljoner): | 57,6 | |||||
Börsvärde: | 2 732 Mkr | |||||
Nettokassa: | 288 Mkr | |||||
VD | Hermann Haraldsson | |||||
Styrelseordförande | Henrik Theilbjørnn | |||||
SvD Börsplus huvudscenario | ||||||
2018E | 2019E | 2020E | 2021E | 2022E | 2023E | |
Omsättning | 2 700 | 3 510 | 4 388 | 5 265 | 6 055 | 6 781 |
– Tillväxt | 34% | 30% | 25% | 20% | 15% | 12% |
Rörelseresultat | 41 | 70 | 88 | 132 | 212 | 339 |
– Rörelsemarginal | 1,5% | 2,0% | 2,0% | 2,5% | 3,5% | 5,0% |
Resultat efter skatt | 32 | 55 | 68 | 103 | 164 | 263 |
Vinst per aktie | 0,55 | 0,95 | 1,19 | 1,78 | 2,85 | 4,57 |
Utdelning per aktie | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Operativt kapital/omsättning | 21% | 21% | 21% | 21% | 21% | 21% |
Nettoskuld/EBIT | -7,0 | -2,4 | -0,6 | 0,2 | 0,1 | -0,3 |
P/E | 86,5 | 49,9 | 39,9 | 26,6 | 16,6 | 10,4 |
EV/EBIT | 60,4 | 36,5 | 30,5 | 20,9 | 13,0 | 7,8 |
EV/Sales | 0,9 | 0,7 | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,4 |
Skulle man värdera Boozt på 2023 års väldigt hypotetiska resultat till säg 15 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit) eller 20 gånger vinsten (P/E) kan aktien vara värd kring 90 kronor om fem års tid. Från dagskursen dryga 47 kronor blir det en avkastning på ungefär 14 procent årligen.
Det tyder väl kanske på att aktien åtminstone inte är orimligt prissatt på nuvarande nivåer. Samma intryck får man om man jämför Boozt med ett antal andra e-handlare.
Tabellen nedan visar hur dessa väntas växa 2018 till 2020 samt hur analytikerna tror att marginalerna artar sig under tiden. Boozt och Sportamore sticker ut som billiga men det hänger förstås på att marginalerna kan lyfta.
Bolag | Avkastning 1 år % | Årlig omsättningstillväxt 2018-2020 % | Ebit-marginal 2018E % | Ebit-marginal 2020E % | EV / Sales 2018E | EV / Ebit 2020E |
Boozt | -18,4 | 27,2 | 2,8 | 4,6 | 0,9 | 11,7 |
Sportamore | -19,2 | 21,2 | 2,1 | 6,7 | 0,8 | 6,9 |
Zalando | -34,2 | 20,8 | 2,5 | 3,1 | 1,1 | 25,7 |
ASOS | -19,5 | 22,2 | 4,2 | 4,2 | 1,3 | 25,8 |
Boohoo | -0,5 | 28,0 | 8,3 | 8,5 | 2,4 | 17,3 |
Amazon | 32,8 | 19,7 | 6,2 | 7,9 | 3,1 | 25,5 |
Genomsnitt | -9,8 | 23,2 | 4,3 | 5,8 | 1,6 | 18,8 |
Källa: Factset |
Frågan är om affärsmodellen att sälja kläder från externa varumärken är ett vinnande koncept för en mellanstor aktör som Boozt. Åtminstone tycks konkurrensen brutal och de pressade bruttomarginalerna är en varningsflagga.
Att Boozt inte lyckats få fart på försäljningen utanför Norden de senaste tre åren är en annan sak som oroar oss. Att växa enbart i Norden kan visa sig bli svårt när marknaden mognar.
Att några av bolagets största ägare och viktigaste nyckelpersoner krängt miljontals aktier för bara tre månader sedan till kursen 80 kronor är ytterligare faktor som inte bidrar till upphetsning kring aktien.
Allt som allt lockas vi inte särskilt av Boozt här och nu. Tydliga tecken på att konkurrensen lägger sig och bruttomarginalerna stabiliseras är en sak som kan göra det värt att ompröva slutsatsen.
Boozts 10 största ägare | Andel |
Sampension KP Livsforsikring A/S | 9,74% |
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) | 7,49% |
Oppenheimer | 6,57% |
Verdane Capital | 5,42% |
Thornburg Investment Management Inc | 4,55% |
Friheden Invest A/S | 4,37% |
Deutsche Asset & Wealth Management | 4,24% |
Catella Fonder | 4,15% |
Ferd AS | 3,76% |
La Financière de l’Echiquier | 2,31% |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.