Sleep Cycle: Stora drömmar

Miljontals kunder har fått bättre sömn med hjälp av Sleep Cycle. För bolagets aktieägare har resan istället inneburit flera sömnlösa nätter. Tillväxten i prenumeranter har mattats av men värderingen är låg och kan bolaget lyckas vända trenden är aktien köpvärd.
Sleep Cycle VR+DS
Sleep Cycle-appen kombinerar ljudanalys och rörelsedata för att identifiera sömnstadier (REM, djup, lätt). De har en databas med över 3 miljarder loggade nätter. Bildkälla: Sleep Cycle
Sleep Cycle
Börskurs: 28,30 kr Antal aktier: 20,3 m
Börsvärde: 574 Mkr Nettokassa: 112 Mkr
VD: Erik Jivmark Ordförande: Anne Broeng

Sleep Cycle (28,30 kr) har utvecklat en smartphone-applikation för sömnanalys. Genom AI-baserad teknik analyserar den ljudet vid sömn och presenterar sedan förbättringsprogram, personlig sömnstatistik med mera. Intäkterna kommer främst från prenumerationer.

Bolaget är baserat i Göteborg och har 35 anställda med en årlig försäljning på cirka 260 Mkr. Antal aktiva användare är 2,8 miljoner och betalande prenumeranter uppgår till nästan 900 000 st.

Största ägare är Maciej Drejak med 43% av aktierna. Han är grundare och var VD fram till 2017. Idag sitter han i styrelsen.

Pierre Siri är näst största ägare med 20% av bolaget. Han har varit VD och delägare i bland annat Blocket och Hitta.se.

Erik Jivmark är VD sedan 2023 och äger aktier för 250 000 kr. Han var tidigare VD för Volvo Cars numera nedlagda bildelningstjänst och även för Volvo Cars Tec Hub i Stockholm

Förutom Drejak äger ledning och styrelse aktier för mindre än 2 Mkr totalt. Det är lågt. Det finns en del fonder i ägarlistan, vilket är ovanligt för ett så litet bolag.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 262 256 261 274
 – Tillväxt +10,7% -2,0% +2,0% +5,0%
Rörelseresultat 77 67 68 74
 – Rörelsemarginal 29,4% 26,0% 26,0% 27,0%
Resultat efter skatt 63 53 54 59
Vinst per aktie 3,09 2,60 2,65 2,89
Utdelning per aktie 3,00 1,65 1,59 1,90
Direktavkastning 10,6% 5,8% 5,6% 6,7%
Nettoskuld/Ebit -1,9x -1,9x -2,2x -2,4x
P/E 9,2x 10,9x 10,7x 9,8x
EV/Ebit 6,0x 6,9x 6,8x 6,2x
EV/Sales 1,8x 1,8x 1,8x 1,7x

Sleep Cycle uppskattar att marknaden för sömnappar är värd omkring 5 Mdkr. Marknaden är fragmenterad med hundratals konkurrerande appar. Dock är endast ett fåtal relevanta konkurrenter med etablerade kundbaser av betydande storlek.

Stora träningsappar och teknikbjässar (Android, Apple, Samsung m.m.) implementerar också alltmer sömnanalys som en del i sina utbud. En risk är att de erbjuder tillräckligt bra sömnanalys gratis.

Sleep Cycle säger sig dock vara den mest nedladdade renodlade sömnappen globalt och att de har en av världens största baser av sömndata. Enligt bolaget hittar 80% av användarna appen via rekommendation snarare än betalt marknadsföring. Det är bra. En redan stor användarbas är något som skapar en konkurrensfördel mot de mindre konkurrenterna.

Prenumeration

De flesta som använder appen gör det utan att betala. Gratisversionen av appen ger grundläggande sömnstatistik och enkla funktioner som smart väckarklocka. En standardprenumeration i exempelvis Sverige kostar 400 kr per år och då får man mer djupgående statistik, program för bättre sömn, ljudinspelning med mera.

Sleep Cycle har ingen mobilreklam i klassisk bemärkelse och intjäningen kommer främst via prenumeration. Därför är antalet prenumeranter och ARPU (genomsnittlig årsintäkt per prenumerant) viktiga nyckeltal att hålla kolla på.

Tillväxten stannar av

Sleep Cycle har växt försäljningen med cirka 13% i snitt senaste tre åren. Antalet prenumeranter har dock stagnerat på senare år. Ett par år av rätt aggressiva prishöjningar kombinerat med svag svensk krona har gjort att ARPU kompenserat för de svagare prenumerantsiffrorna.

Ny ledning och prioritet

Jivmark kom som sagt in som VD 2023 med ökat lönsamhetsfokus. Delar som inte tillhörde kärnverksamheten, så som Sleep Cycle for Kids lades ned.

Stockholmskontoret lades också ner för att samla alla anställda på huvudkontoret i Göteborg. Detta innebar en rockad i ledningen med ny finans-, teknik- och kommersiell chef.

Rörelsemarginalen har under perioden alltid varit över 20% på kvartalsbasis, vilket är stabilt. Fördelen med prenumerationstjänster är att intäkterna blir förutsägbara vilket gör det lättare att anpassa kostnaderna.

Kassaflödet hänger med resultatet bra. Detta förklaras främst av stor del årsprenumerationer som betalas i förskott. Bolaget har också aktiverat relativt lite utvecklingskostnader på balansräkningen, vilket gör att avskrivningarna är låga.

(Mkr) Q2 2025 Q1 2025 Q2 2024
Antal prenumeranter 878 904 898
-YoY -2,2% 1,2% -1,5%
ARPU 271 kr 272 kr 282 kr
-YoY -3,9% -1,4% 6,8%
Omsättning 63,6 64,9 65,4
-YoY -2,9% 2,3% 12,9%
Ebit 18,0 17,1 20,9
-marginal 28,4% 26,3% 32,0%

Mättad konsumentmarknad?

Sedan Q1 2025 har den sekventiella utveckling av antal prenumeranter varit negativ. Trenden ska ha varit fortsatt svag i början av Q3. Sleep Cycle följer data hos konkurrenter och menar på att hela marknaden för sömnappar går svagt. Tydligen går det lite mode i vad som är populärt i exempelvis AppStore och vad som pushas på sådana plattformarna. Just nu är sömn inte lika hett som för några år sedan.

Även ARPU har minskat senaste kvartalen. Det kan delvis förklaras av att kronan stärkts. Det ska också ha varit en hel del rabatter som sänkte nyckeltalet under första halvåret. Här ska det dock ha skett en del prishöjningar i augusti och Sleep Cycle förväntar sig att ARPU stärks i Q3.

Sleep Cycle redovisar inte någon siffra för kundtapp (churn), men förnyelsegraden uppges ligga på omkring 50%. Att tappa halva sin kundbas varje år gör det svårare att upprätthålla uthållig tillväxt. Enligt bolaget finns det en grund med lojal kundbas som växer, men det går inte att skapa sig en egen uppfattning utifrån de nyckeltal bolaget delar.

Ska bredda intäktsbasen

Finansiella mål

  • Utdelning av 40-60% av vinsten.
  • Dubbla omsättningen på “medellång sikt”.
  • Ebit-marginal på minst 25%.

Det börjar se ut som om konsumentaffären kan vara mättad, åtminstone i närtid. Då behövs nya satsningar för att nå tillväxtambitionerna.

Bolaget är också tydliga med att de inte vill vara beroende av marknadsplatserna för appar. Det är svåra kanaler att kontrollera och de tar en saftig avgift på betalande prenumeranter. Därför har Sleep Cycle gjort satsningar på olika partnerskap.

Bland annat presenterade bolaget ett sådant i slutet av förra året med hälsoappen MyFitnessPal, som har över 200 miljoner användare. Sleep Cycles tjänst började erbjudas till förmånligt pris i deras app via Apples, vid tidpunkten nya, partnerskapsprogram. Den ska inte ha resulterat i det prenumeranttillskottet man hoppats.

Det finns också partnerskap där Sleep Cycle-användarna kan signera upp sig på olika tjänster som exempelvis HelloFresh. För detta betalar i detta fall HelloFresh ett fast pris. Alltså reklamintäkter, men som skiljer sig något från typisk programmerbar mobilreklam.

De har också tagit fram ett erbjudande som låter andra företag integrera Sleep Cycles teknik i sina egna produkter och tjänster. Detta medför en licensintäkt och här finns ett samarbete med ett icke namngett bolag som gör smarta klockor. Licensering tycker vi spontant bör vara en intressant modell för Sleep Cycle, då deras tjänst tycks passa bra som en del i ett större tränings-/hälsoerbjudande. Samtidigt tappar man den direkta relationen med slutanvändaren.

Satsning mot sjukdomar

De har även startat upp en medicinsk studie för screening av sömnapné som ska skickas till amerikanska FDA (Food and Drug Administration). CE-märkning i Europa ligger också i planerna. Studien väntas bli klar andra halvåret 2026.

Om den faller väl ut skulle detta potentiellt kunna bli en framtida intäktsström. Idag lider drygt 900 miljoner människor av sömnapné men färre än 20% diagnostiseras. Tanken är att erbjuda tjänsten i appen men även samarbete med telehälso- eller vårdbolag är ett sätt att i framtiden tjäna pengar på detta.

Var nära på att köpas ut

I december 2022 försökte huvudägarna köpa ut Sleep Cycle till 42,50 kr/aktie, men budet föll då de inte fick in tillräckligt många aktier. Lancelot Asset Management, som fortfarande är storägare idag, sågade budet. Även de oberoende ledamöterna i styrelsen rekommenderade aktieägarna att inte acceptera.

Efteråt valde bolaget att dela ut en stor del av kassan till ägarna (7 kr/aktie varav 6 kr extrautdelning). Detta väckte frågor eftersom man bara två år tidigare tagit in kapital vid noteringen.

En annan produkt är Cough Radar som kartlägger hur mycket användare hostar på natten. Det är en gratistjänst som inte genererar intäkter.

Bolaget redovisar andel omsättning från partnerskap, den var 9%. En mer intressant siffra enligt oss är andel nya intäktsströmmar. Här var siffran i stället 5%. Båda har växt från noll på två år men är alltså fortfarande en liten andel. Så även om dessa satsningar är spännande så är prenumerationsaffären fortsatt den centrala delen för bolagets finansiella utveckling närmsta åren.

Sleep Cycle har inga räntebärande skulder och en kassa på 112 Mkr. Det finns med andra ord torrt krut att lägga på olika satsningar. Utöver det ska bolaget dela ut 40-60% av vinsten.

En jättelåg värdering

Sleep Cycle saknar någon större analytikertäckning. Vi har inte med något större bidrag från sömnapné under prognosperioden. Vårt huvudscenario blir enligt följande:

Vi räknar med fortsatt prenumerationsbortfall i ett par kvartal framöver som sedan vänder till svag tillväxt igen. Då landar antalet prenumeranter 2027 lite under dagens nivåer. Vi räknar med 3% ökning av ARPU per år framöver. För 2027 blir försäljningen då 274 Mkr, där nya intäktsströmmar når över 10% andel i slutet av perioden.

Vi tror den svaga utvecklingen av prenumeranter kombinerat med studien för sömnapné kan sätta lätt press på marginalen närmsta tiden men att lönsamheten fortsatt förblir god. Vi skissar in 26% för 2025 och 2026 men att den sedan börjar ökar igen till 27% för 2027.

Idag värderas bolaget till 6,5x EV/Ebit. Det är riktigt lågt. Det saknas bra börsnoterade bolag att jämföra med. En grupp med mobilspel och appar värderas till 8x EV/Ebit. Vi använder 7x EV/Ebit i vårt scenario och får 33% uppsida.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2026E EV/Ebit 2026E EV/Sales 2026E Ebit-marginal 2026E % Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Sleep Cycle (Afv) -22% 10,0x 6,5x 2,0x 30,0% 2,0%
Storytel 57% 13,6x 11,7x 1,4x 12,1% 9,8%
G5 5% 8,2x 5,0x 0,5x 9,6% 1,6%
MTG 25% 6,0x 8,7x 1,2x 13,4% 5,3%
Genomsnitt 16% 9,5x 8,0x 1,2x 15,7% 7,7%
Källa: Factset / Afv

Skulle bolagets satsning på sömnapné flyga, eller om de får igång tillväxt av prenumeranter, kommer en uppvärdering ske. Då kan aktiekursen lätt dubblas (optimistiskt scenario).

I ett pessimistiskt scenario sjunker antalet prenumeranter, vilket leder till marginalpress. Med en multipel på 6x är nedsidan endast 11%. Skulle Android eller Apple börja med  förinstallerade och tillräckligt bra sömnanalyser i sina hälsoappar är fallhöjden ännu högre.

Så agerar insiders

Varken några insynsförsäljningar eller köp har registrerats i år. Senaste affären var i november 2024 då VD Jivmark köpte aktier för 86 tkr till kurs runt 42 kr.

Två relevanta optionsprogram finns motsvarande 4,5% ökning av aktiestocken. För dessa ska aktiekursen nå 52-59 kr.

Slutsats

Multipeln ser låg ut på nuvarande nivåer. Sleep Cycle verkar välskött och breddning av affären tycker vi är rätt väg att gå.

Bolaget är dock fortfarande beroende av en produkt och utvecklingen i prenumeranter oroar. Att insynsägandet är lågt och ingen verkar särskilt köpsugen skickar inte heller bra signaler.

Det är svårt att se vad som ska ge fart till aktiekursen i närtid om trenden i prenumeranter inte vänder. Även om värderingen lockar vill vi invänta ett trendskifte här innan vi trycker på köpknappen. För stunden väljer vi att avvakta med ett neutralt råd.

Tio största ägare i Sleep Cycle Värde (Mkr) Kapital Röster
Maciej Drejak 257 42,9% 42,9%
Pierre Siri genom bolag 119 20,0% 20,0%
Avanza Pension 30 5,0% 5,0%
Nordnet Pensionsförsäkring 27 4,5% 4,5%
Lancelot Asset Management AB 19 3,2% 3,2%
Cancerfonden – Riksföreningen Mot Cancer 10 1,7% 1,7%
Handelsbanken Fonder 5 0,9% 0,9%
Johan Qviberg 5 0,8% 0,8%
Storebrand Asset Management 4 0,7% 0,7%
Strandberg Kapitalförvaltning 4 0,7% 0,7%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 43,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser