G5 Entertainment: Dags för spelpaus?

Mobilspelsbolagets aktie har utvecklats riktigt starkt senaste veckorna. Första kvartalet var något svagare än väntat. Men Q2 har börjat bra. Nu vill det till att bolagets egna spel fortsätter att växa i rask takt.
G5 Entertainment
G5 Entertainment utvecklar spel till mobiltelefonen som riktar sig särskilt mot kvinnor över 35. Foto: G5
G5 Entertainment
Börskurs: 187,50 kr Antal aktier: 9,0 m
Börsvärde: 1 691 Mkr Nettokassa: 171 Mkr
VD: Vlad Suglobov Styrelseordförande: Petter Nylander

G5 Entertainment (187,50 kr) är en utvecklare och förläggare av mobilspel. Bolaget sysslar uteslutande med så kallade free to play-spel som alltså är gratis att spela, men där användaren kan betala för att köpa extra förmåner i spelet.

Bolaget är starka inom genren hidden object som går ut på att leta efter gömda objekt som är klurigt dolda. Det omsättningsmässiga största spelet är Hidden City som de senaste åren har börjat tappa intäkter. Det är ett inlicensierat spel. G5:s strategi är att öka intäkterna från egenutvecklade spel där marginalerna är bättre.

Sedan i slutet på mars har vi ett köpråd på aktien som utvecklats mycket starkt och har dubblerats. Finns fortsatt uppsida kvar?

Affärsvärldens huvudscenario 2019 2020E 2021E 2022E
Omsättning 1 233 1 332 1 438 1 553
 – Tillväxt -15,0% +8,0% +8,0% +8,0%
Rörelseresultat 52 107 122 140
 – Rörelsemarginal 4,2% 8,0% 8,5% 9,0%
Resultat efter skatt 45 93 107 123
Vinst per aktie 5,01 10,40 11,90 13,60
Utdelning per aktie 2,50 3,00 3,50 4,00
Direktavkastning 1,3% 1,6% 1,9% 2,1%
Avkastning på eget kapital 12% 21% 20% 20%
Operativt kapital/omsättning 3% 3% 3% 3%
Nettoskuld/EBIT -2,7 -2,1 -2,5 -2,8
P/E 37,4 18,0 15,8 13,8
EV/EBIT 29,3 14,3 12,4 10,9
EV/Sales 1,2 1,1 1,1 1,0

Kort om första kvartalet som presenterades häromveckan.

G5 Entertainment Q1 2020 Q1 2019
Omsättning 312 Mkr 306 Mkr
Tillväxt y/y 1,9% -17,9%
Tillväxt q/q -4,9% -10,2%
Bruttomarginal 56,6% 53,0%
Rörelseresultat 38,8 Mkr 39,8 Mkr
Ebit-marginal 12,4% 13,0%
Vinst per aktie 3,72 kr 3,99 kr

Intäkterna ökade med 2 procent mot fjolårets inledande kvartal. Det var första kvartalet sedan Q3 2018 som G5 ökade intäkterna jämfört med föregående år. Jämfört med det säsongsmässigt starka fjärde kvartalet minskade intäkterna med 5 procent.

Bolagets egenutvecklade spel stod för nästan 46 procent av intäkterna i kvartalet. Det är en rekordhög andel. Samt en förklaring till att bruttomarginalen stärktes med drygt 3,5 procentenheter mot föregående år.

Jewels of Rome som lanserades i maj i fjol fortsätter att utvecklas bra och stod för 15 procent av koncernens totala intäkter i kvartalet. Det är lovande.

Däremot fortsätter de inlicensierade spelen med bland annat Hidden City att tappa omsättning. G5 redovisar inte utvecklingen för Hidden City isolerat. Något som vi uppmuntrar till att göra. Men kanske vill man undvika detta på grund av konkurrensskäl. Intäkterna för inlicensierade spelen minskade med 14 procent i Q1.

Kostnaderna för användarförvärv (marknadsföring för att locka nya spelare) minskade med cirka 25 Mkr jämfört med fjärde kvartalet 2019 och landade på 68 Mkr. Under 2019 hade G5 utmaningar med processerna för användarförvärv. Effektiviteten ökade i första kvartalet vilket är positivt.

Rörelsemarginalen blev drygt 12 procent och påverkades positivt av valutakursförändringar med 10 Mkr.

G5 har sett en ökad tillströmning av spelare till följd av viruskrisen. Alla spelare betalar av naturliga skäl inte i spelen (alltså de köper inte fördelar i form av tid och “extra liv” etc). G5 har nu valt att införa annonser i spelen för att även kunna tjäna pengar på de spelare som inte aktivt betalar själva.

Ledningen väntar sig en positiv effekt på vinstmarginalen i takt med att bolaget lanserar annonser i de flesta av spelen i portföljen. Risken är att annonserna devalverar värdet av spelen men samtidigt verkar det vara en generell trend med ökad annonsering i mobilspel. Börskollegan Mag Interactive sysslar mycket med detta exempelvis.

Bolagets långsiktiga målsättning är att lansera 2-4 nya spel per år. Under 2020 har G5 sedan tidigare flaggat för 5 nya spelsläpp. Jewels of the Wild West lanserades i mars månad globalt. VD Vlad Suglobov menar att spelet hittills har visat på mycket goda förutsättningar för att bli en ytterligare framgång. Det låter ju bra.

Det andra spelet som har lanserats heter Hawaii Match-3 Mania släpptes i slutet på april genom en mjuklansering i Australien och Kanada. Här är det alltså för tidigt för att säga något om utvecklingen ännu.

G5 har uppmanat alla bolagets anställda att arbeta hemifrån till följd av Covid-19.

Marknaden för mobilspel spås växa med kring 10-15 procent årligen beroende på geografi och spelkategori. Ledningens målsättning är att växa intäkterna jämfört med 2019 samt ett bättre rörelseresultat. Vi skruvar upp våra prognoser och skissar på att intäkterna ökar med 8 procent årligen framöver.

Marginalmässigt räknar vi med en rörelsemarginal på 9 procent i slutet på prognoshorisonten. Det är marginellt högre än analytikerkonsensus. I takt med större andel egenutvecklade spel kan marginalen säkerligen bli ännu högre än så.

Både Mag Interactive och Stillfront har likt G5 utvecklats starkt på börsen den senaste månaden. Mobilspelsbolagen har historiskt sett värderats ganska lågt med bakgrund mot den relativt korta livslängden på spelen. Använder vi en multipel på 10 gånger rörelsevinsten (Ev/Ebit) finns en uppsida på knappt 10 procent på radarn ett par år ut. Det är blygsamt.

Men i takt med en mer diversifierad spelportfölj, större andel egna spel så kan G5 säkerligen värderas högre än så. Det är dock inte vårt huvudscenario här och nu. Tror man på detta bör man snarare kika på vårt optimistiska scenario nedan.

Skulle de egenutvecklade spelen uppvisa riktigt stark tillväxt så är det inte svårt att se fortsatt stor uppsida i aktien (optimistiskt scenario). Risken är att intäkterna för Hidden City sjunker snabbt och att G5 inte kan kompensera det med tillväxt från andra spel. Då är nedsidan ganska betydande (pessimistiskt scenario).

VD Vlad Suglobov köpte 20 000 aktier för 2,5 Mkr kring 130 kronor efter rapporten.

Bolag Avkastning 1 år % P/E 2021E EV / Ebit 2021E EV / Sales 2021E Ebit-marginal 2021E % Årlig tillväxt i omsättning 2019-2021 %
G5 Entertainment 83,2 16,5 12,9 1,0 7,9 8,8
Mag Interactive 77,7 62,5 33,4 1,8 5,3 14,5
Rovio -18,6 17,4 10,0 1,3 12,7 -1,4
Zynga 33,7 24,5 17,1 3,5 20,6 12,7
Stillfront 171,6 19,7 12,2 4,2 34,5 49,7
Genomsnitt 69,5 28,1 17,1 2,4 16,2 16,9
Källa: Factset
Definition Aktiens avkastning 12 månader, inklusive utdelning Börskurs delat på förväntad vinst per aktie för 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. EBIT = förväntat rörelseresultat 2021E EV = Börsvärde + Nettoskuld. Sales = förväntad omsättning 2021E Förväntad rörelsemarginal 2021E Förväntad årlig tillväxt 2019-2021

Sett över tid har G5 Entertainment uppvisat en fenomenal tillväxt även om fjolåret var utmanade. Satsningen på egenutvecklade spel känns både spännande och strategiskt sett rätt. Det möjliggör högre marginaler på sikt.

Tillväxten i första kvartalet var sämre än våra förväntningar. Andra kvartalet verkar ha startat bra. Samtidigt har aktien utvecklats mycket starkt. Uppsidan i huvudscenariot är blygsam och efter en dubblering sedan köprådet för 1,5 månad sedan tror vi det är dags för spelpaus och intar en neutral hållning. Nu ligger bevisbördan på G5.

G5 Entertainment tio största ägare Värde (Mkr) Kapital Röster
Wide Development Ltd 119,0 7,11% 7,29%
Swedbank Robur Fonder 105,5 6,30% 6,47%
Purple Wolf Ltd 95,9 5,73% 5,88%
Avanza Pension 94,8 5,67% 5,81%
Proxima Ltd 81,3 4,88% 5,01%
G5 Entertainment AB 79,3 4,74% 2,28%
Aktia Asset Management 74,5 4,45% 4,56%
Tommy Svensk 72,7 4,35% 4,46%
Nordnet Pensionsförsäkring 56,1 3,35% 3,44%
Daniel Eriksson 27,1 1,62% 1,66%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

Annons från Nordic Bridge Fund