Inte läge lossa säkerhetsbältet i Norwegian

Bjørn Kjos ska erövra Europa såväl som marknaden för långdistansflyg med sitt Norwegian. Det är ett vågat spel som visserligen är imponerande – men lägger en stor del av flygbolagets öde i händerna på en fortsatt stark marknad och välvilliga finansiärer. Framtiden får utvisa om det kommer bära eller om Norwegian tvingas gå in för nödlandning.
Inte läge lossa säkerhetsbältet i Norwegian - 53bde666-1aa0-4c7e-bd51-a80c30a1d22efitcroph450q80upscaletruew800s43f78492bb551e76dd29bc909c099e02f02b7898

Det är med lika delar skräck som förtjusning vi betraktar utvecklingen i flygbolaget Norwegian (börskurs 176 norska kronor den 9 april).

Bolaget grundades 1993 av bland annat Bjørn Kjos men det var först kring 2002 som Norwegian blev känt mer som den lågkostnadsutmanare vi tänker på i dag. Tillväxtresan har varit minst sagt häftig vilket storleken på bolagets flotta illustrerar i grafiken nedan. Just nu är ytterligare drygt 210 plan på beställning.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets