Jetpak: Levererar men får inte betalt – av aktiemarknaden

Transportbolaget Jetpak levererar en rapport med solid organisk tillväxt och förbättrade marginaler. Aktiemarknaden tar det hela med en axelryckning. Det tror vi är fel.
Jetpak: Levererar men får inte betalt – av aktiemarknaden - Jetpak
Jetpak erbjuder logistiktjänster för kunder med akuta transportbehov över längre distanser – där flygfrakt är en lämplig lösning. Det kan till exempel vara ett tillverkande företag som snabbt behöver få fram en reservdel till en maskin som gått sönder.
Jetpak
Börskurs: 54,00 kr Antal aktier: 12,0 m
Börsvärde: 648 Mkr Nettoskuld: 161 Mkr
VD: Kenneth Marx Styrelseordförande: John Dueholm

Jetpak (54 kr) erbjuder transport och logistiktjänster med fokus på tidskritiska expressleveranser i Norden. Kunderna utgörs huvudsakligen av företagskunder i olika branscher.

Segmentet är växande och Jetpak har ett bra erbjudande med en stark marknadsposition. Bolaget uppskattar själva att de har en marknadsandel på cirka 80 procent i Norden för “samma-dag-leverans”.

Vi på Börsplus har sedan i somras ett köpråd på aktien. Sedan dess är aktien upp drygt 20 procent. Hur ska man se på bolaget framöver?

Börsplus huvudscenario 2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 827 870 896 923
 – Tillväxt +2,7% +5,2% +3,0% +3,0%
Rörelseresultat 67 91 94 97
 – Rörelsemarginal 8,1% 10,5% 10,5% 10,5%
Resultat efter skatt 14 69 67 70
Vinst per aktie 1,13 5,70 5,60 5,80
Utdelning per aktie 0,00 2,00 2,00 2,00
Direktavkastning 0,0% 3,7% 3,7% 3,7%
Avkastning på eget kapital 3% 12% 10% 10%
Operativt kapital/omsättning -26% 5% 5% 5%
Nettoskuld/EBIT -0,6 1,6 1,1 0,6
P/E 47,6 9,5 9,6 9,3
EV/EBIT 12,0 8,9 8,6 8,4
EV/Sales 1,0 0,9 0,9 0,9

Jetpak är representerat på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa. Bolaget har tillgång till cirka 4000 flygavgångar dagligen med ett distributionsnätverk på cirka 700 budbilar. Detta för att kunna möjliggöra den snabbaste och mest omfattande “samma dag-leveransen”.

Idag presenterar Jetpak räkenskaperna för årets tredje kvartal. Aktien är i skrivande stund oförändrad på beskedet.

Den underliggande organiska tillväxten var 5,7 procent i det tredje kvartalet. Det är bra och något över bolagets långsiktiga ambition om att växa 5 procent. Första nio månaderna 2019 var motsvarande siffra 4,1 procent. Anledningen till att den underliggande organiska tillväxten lyfts fram är på grund av att Jetpak stängt ned sin verksamhet i Holland under Q1 2019. Marknaden hade svag lönsamhet och Jetpak vill fokusera på marknader med bättre intjäningspotential.

Tredje kvartalet brukar även vara ett säsongsmässigt lite svagare kvartal på grund av semestertider och därmed minskad aktivitet hos kunderna. Rörelsemarginalen landade på 10,5 procent jämfört med 9,0 procent året innan. Målsättning är att nå 12 procent på Ebita-nivå (exklusive immateriella förvärvsavskrivningar). Skillnaden mellan Ebit och Ebita är i Jetpaks fall marginell varpå vi för enkelhetens skull fokuserar på Ebit.

Jetpak Q1 2018 Q2 2018 Q3 2018 Q4 2018 Q1 2019 Q2 2019 Q3 2019
Totala intäkter 196,9 210,9 202,2 211,5 211,6 219,6 215,1
Tillväxt Y/Y 5,3% 14,0% 5,4% 1,9% 7,5% 4,1% 6,4%
Varav organisk tillväxt Okänt Okänt Okänt Okänt 6,2% 0,6% 5,7%
Bruttomarginal 34,0% 35,5% 32,0% 33,8% 34,9% 35,8% 34,2%
Rörelseresultat 17,9 17,4 18,1 13,7 21,5 25,0 22,6
Rörelsemarginal 9,1% 8,3% 9,0% 6,5% 10,2% 11,4% 10,5%
Vinst per aktie 2,45 2,08 1,23 -2,56 1,21 1,48 1,36

Kort om bolagets två affärsområden.

  • Express Ad Hoc – tillhandahåller tjänster för plötsliga och brådskande transportbehov. Här är prisbilden högre då kunderna är i större behov av leverans under samma dag. Här är bruttomarginalen (täckningsbidraget) kring 45 procent (se diagram nedan).
  • Express Systemized – återkommande brådskande transportbehov. Här skräddarsys lösningar åt kund som har planerbart behov av snabb transport. Segmentet stod för den andra hälften av omsättningen i kvartalet. Här är prisbilden betydligt lägre då transporterna är planerade på ett annat vis. Bruttomarginalen är kring drygt 20 procent. På koncernnivå är täckningsbidraget cirka 35 procent.

Express Ad-hoc segmentet ökade intäkterna med drygt 9 procent i kvartalet. Organiskt var tillväxten 4,4 procent. Det var således den primära orsaken till att bruttomarginalen på koncernnivå stärktes mot fjolåret. Marknader som går bra är Norge och Belgien. Även utvecklingen i Sverige beskrivs som stabil. Dock var Danmark och Finland något under förväntan.

I affärsområde Express Systemized steg intäkterna 2 procent i Q3 (5,4 procent organiskt). Danmark, Finland och Belgien är marknader som går bra för detta segment. Den svenska marknaden uppges också utvecklats stabilt men marknaden påverkas av effekter från att en större kund minskat volymerna.

Utsikter

Jetpak uppger att de har en stark säljpipeline som både inkluderar nya potentiella order men även befintliga avtal som ännu inte är igång.

Dessutom undersöks potentiella förvärv i Europa och Norden. Ledningen framhäver att de intensifierat arbetet med att förvärva ett företag i det lokala kurir- och distributionssegmentet och har skrivit en avsiktsförklaring med ett bolag. Nettoskulden per den 30 september uppgick till 161 Mkr motsvarande 1,9 gånger rörelseresultatet (Ebit) räknat på rullande tolv månader. Jetpaks målsättning är att skuldsättningen skall understiga 2,5 gånger (Ebitda). Det finns alltså utrymme för ytterligare förvärv.

På marknaden verkar Jetpaks största skandinaviska konkurrenter i postsektorn fokusera på kostnadseffektivitet i volymdrivna paketflöden. Det uppger Jetpak gynnar dem, möjligen eftersom att konkurrensen i segmentet express då minskar. Jetpak märker dock av en ökad priskonkurrens men kan trots detta upprätthålla sin marknadsandel vilket tyder på ett starkt erbjudande.

Likt tidigare räknar vi med en tillväxttakt på 3 procent under 2020 och 2021. Marginalmässigt skissar vi på att marginalen är oförändrad på 10,5 procent under prognoshorisonten. Om vi använder en multipel på 9 gånger rörelseresultatet finns en uppsida på drygt 30 procent på radarn.

I dagsläget värderas Jetpak inte särskilt högt. Aktiemarknaden tycks oroas över verksamhetens cykliska inslag. I takt med att Jetpak fortsätter att leverera stabil organisk tillväxt med solida marginaler tror vi en uppvärdering kan ligga i korten. Skulle bolaget nå sina finansiella mål är uppsidan sannolikt stor (optimistiskt scenario). Målsättningen är att dela ut 50 procent av vinsten. Vi räknar konservativt med drygt 30 procent framöver. Möjligheten finns att Jetpak på sikt blir en “utdelningsaktie”.

Ett frågetecken är vad bolagets huvudägare i form av danska riskkapitalbolaget Polaris har för avsikter med sitt långsiktiga ägande i bolaget. Vi noterar att det har mäklats ett block (på aktiespråk “lappning”) under morgonen motsvarande 1,50 procent av aktierna till kursen 54 kronor. Det innebär således att någon av bolagets elva största ägare sålt aktier.

Börsplus slutsats

Jetpak har en stark marknadsposition inom tidkritiska leveranser. Inträdesbarriärerna är enligt vår bedömning högre än vad man initialt kan ana. Jetpaks egna affärssystem är därför en viktig konkurrensfördel. Affärsmodellen är kapitalsnål, vilket vi gillar. Som vi nämnt tidigare är likviditeten i aktien klen. Det är ett minus.

Använder vi en multipel på 9 gånger vinsten finns en avkastningspotential på drygt 30 procent på radarn. Säkerhetsmarginalen är alltså inte lika stor som förut. Å andra sidan ser vi inga direkta skäl till att ändra vårt råd och vi behåller alltså köprådet. Då såväl bolaget som aktien fortsatt känns missförstådda av aktiemarknaden.

Jetpak tio största ägare Värde (Mkr) Andel
Polaris Private Equity 247,9 38,3%
Paradigm Capital Value Fund SICAV 76,2 11,8%
Nordnet Pensionsförsäkring 60,3 9,30%
Paradigm Capital Value LP 43,8 6,76%
Skandia Fonder 30,0 4,63%
Peter Lindell 19,7 3,03%
Nordic Cross Asset Management 18,3 2,82%
Erik Penser Fonder 14,0 2,16%
Taaleritehtaan Rahastoyhtiö Oy 13,5 2,08%
Alfred Berg Fonder 10,6 1,64%
Källa: Holdings

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på www.borsplus.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till www.affarsvarlden.se. I sällsynta fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.