Kopparbergs: Ny tillväxtmotor med rosa gin i tanken?

Bryggeribolaget har pressats av avsaknaden av nya tillväxthopp och Brexit som riskerar sänka utvecklingen på viktiga brittiska marknaden. Kan bolagets satsning på gin bli ny tillväxtmotor?
Kopparbergs: Ny tillväxtmotor med rosa gin i tanken? - Kopparberg Gin
Bryggeriet i Kopparberg var konkursmässigt när bröderna Dan och Peter Bronsman tog över verksamheten 1994. De satsade tidigt på en sötare ciderdryck till skillnad från den torrare engelska cidern som annars var vanlig i Sverige. Sedan 1996 har cidermarknaden i Sverige expanderat från knappt 1 miljon liter till drygt 15 miljoner liter 2016. Utöver cider brygger man stora mängder öl bland annat under varumärken som Sofiero och Höga Kusten. Koncernen har närmre 500 anställda och börsvärdet är drygt 3 miljarder kronor.

Kopparbergs (150 kr) brygger, säljer och distribuerar framför allt cider och öl men även mindre volymer andra alkoholhaltiga drycker och vatten.

Sverige är tillsammans med Storbritannien de klart viktigaste marknaderna för Kopparbergs som i många års tid växte kraftigt här. Senaste åren har bjudit på mindre av den varan vilket tillsammans med hotet om Brexit pressat värderingen på aktien till omkring 13 gånger rörelseresultatet (EV/Ebit).

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco