Mag Interactive: Dags för magi?

Den stukade mobilspelsutvecklaren har skruvat om strategin och fokuserar nu på spel där flera personer kan spela samtidigt. De spelen sägs växa kraftigt men frågan är om det räcker för att kompensera tappet i bolagets gamla titlar.
Mag Interactive: Dags för magi? - dc76d57a-d550-4edd-b77e-4193c7957800fitcroph450q80upscaletruew800sb3a9612e6d41feb5f2e6222dcc62679cc57930af

Mobilspel – den fula ankungen i en annars ganska het spelsektor. Såväl G5 som Rovio och Mag Interactive har på det hela taget varit ganska usla placeringar senaste dryga året.

I Mag Interactive (11,80 kr) blev det nästan omgående efter börsnoteringen i december 2017 tydligt att bolagets spelportfölj sönderfaller i en betydligt högre takt än väntat. Nya spellanseringar har inte gett det lyft man kunnat hoppats på.

Mag Interactive
Börskurs: 11,80
Antal aktier (miljoner): 27,0
Börsvärde: 318 Mkr
Nettokassa: 189 Mkr
VD Daniel Hasselberg
Styrelseordförande Birgitta Göransson
SvD Börsplus huvudscenario
2017/18 2018/19E 2019/20E 2020/21E
Omsättning 217 165 182 200
– Tillväxt -17% -24% 10% 10%
Rörelseresultat -26 * -17 0 20
– Rörelsemarginal -12,0% * -10,0% 0,0% 10,0%
Resultat efter skatt -60 -13 0 15
Vinst per aktie -2,43 -0,47 0,00 0,56
Utdelning per aktie 0,00 0,00 0,00 0,00
P/E neg. neg. e.m. 21,0
EV/EBIT neg. neg. e.m. 6,6
EV/Sales 0,5 0,8 0,8 0,7
* Justerat för börsnoteringskostnader och omstruktureringskostnader.

Mag Interactive startade 2010 som en liten mobilspelstudio grundad av sex personer. Däribland Daniel Hasselberg (nuvarande vd), Kaj Nygren (teknikchef) och Johan Persson (produktchef). Tillsammans äger dessa tre också närmre 30 procent av bolaget.

Kanske mest känt är bolaget för spel till mobiltelefonen som Ruzzle, Wordbrain och även Quizkampen som förvärvades 2017. Det genomgående temat i Mag Interactives spelkatalog är frågesport- och pusselspel.

Utvecklingen sedan bolaget kom till börsen har som sagt varit katastrofal. Detta syns bland annat i tabellen nedan. Tabellen läses enklast kronologiskt från vänster till höger.

Några slutsatser av detta:

  • Antal dagliga användare (DAU) faller.
  • Intäkten per daglig användare (ARPDAU) har stagnerat. Ambitionen vid noteringen var att höja intäkterna i Quizkampen från 10 öre per användare och dag till 40 öre. Det har inte alls skett.
  • Omsättningen var fallande redan under noteringsprocessen (vilket inte blev känt förrän efteråt). Trenden har fortsatt och senaste kvartalen har försäljningen landat kring 40 Mkr.
  • Lägre marknadsföringskostnader har gjort att spelbidraget, som är ett av de viktigare måtten, ändå utvecklats helt okej. Men allra helst hade man förstås sett att bolaget kunde sysselsätta mer pengar i lönsam marknadsföring som ger tillväxt.
  • Rörelseresultatet har varit negativt varje kvartal sedan notering. Bolaget har kapat personalstyrkan för Quizkampen med hälften men verkar ändå ha något för stor kostnadskostym för att kunna göra vinst på nuvarande intäktsnivå.

Senaste kvartalen menar bolaget att man styrt om strategin mer mot ”multiplayerspel” – det vill säga spel där flera spelare spelar samtidigt. De spelen växer försäljningen i absoluta tal och har ökat som andel av bolagets intäkter till 70 procent i senaste kvartalet.

Vi är inte helt sålda på den här uppdelningen. Mobilspel har kort livslängd och ett mobilspelsföretag kommer alltid ha spel i olika fas där några bra och några går dåligt. Om man som investerare vid varje givet tillfälle fokuserar enbart på den ”friska” delen får man lätt en för optimistisk bild av verkligheten.

Oavsett hur man kategoriserar spelen är Word Domination det enda nya spelet i bolagets portfölj som tydligt växer. Möjligtvis finns potential att hålla liv i Quizkampen där bolaget bland annat planerar en ny uppföljare senare i år.

Övriga spel (Ruzzle, Wordbrain, Wordbrain 2 och Wordalot) är samtliga utdöende även om de nu börjar utgöra en allt mindre del av omsättningen (troligtvis kring 40 procent grovt avrundat).

Även om man köper bilden av att multiplayerspelen växer som grupp så lär fortfarande kommande ett eller två kvartal bli tröga. Detta eftersom spel på fallrepet fortfarande tynger omsättningen.

Mag Interactive möter också riktigt tuffa jämförelsetal för bolagets kommande två kvartal, Q3 och Q4. Om bolaget här tappar mindre än 20 procent av omsättningen skulle vi se det som positivt.

Värderingen då?

Vill det sig riktigt väl kommer Mag Interactive vid årsskiftet ha krympt omsättningen till kring 165 Mkr men sitta med en spelportfölj bättre riggad för framtiden.

Om vi är generösa och antar att bolaget kan tjäna 10 procents rörelsemarginal på det (senaste åtta kvartalen har man gjort förlust) så skulle intjäningsförmågan i spelportföljen vara ungefär 13 Mkr efter skatt, eller ca 50 öre per aktie.

Använder vi en (återigen generös) värderingsmultipel om 12 gånger vinsten (som för Angry Birds-bolaget Rovio) så blir värdet av den intjäningsförmågan 5,70 kronor per aktie.

Majoriteten av koncernens värde ligger i nettokassan. Den uppgår till 189 Mkr eller 7,00 kronor per aktie. Lägg det till rörelsevärdet och helheten summerar till 12,70 kronor per aktie. Det ger en uppsida på 8 procent på säg ett års sikt.

Till detta ska läggas tre viktiga optionsvärden:

  1. Spelsuccé. Chansen finns att bolaget lanserar något nytt som blir riktigt bra.
  2. Förvärv. Chansen finns att bolaget faktiskt gör något värdeskapande med kassan som mest skräpat sedan noteringen.
  3. Marknadsföring. Chansen/risken finns att bolaget använder kassan till värdeskapande/värdeförstörande marknadsföring. Det har alltid varit svårt att skilja på dessa två i mobilspelsföretag, men oavsett vilket skulle aktien nog stiga på en sådan utveckling. Åtminstone initialt.

Vi är inte övertygade att vändningen i Mag Interactive faktiskt är på gång. Bolaget menar att man växer inom multiplayerspel men mest av allt handlar det om samma saker som tidigare – att Word Domination ska fortsätta växa och att Quizkampen ska fortsätta leverera trots att spelet har ett antal år på nacken.

Ser man till vad bolaget presterar här och nu är aktien inte köpvärd. Den som ändå vill äga aktien kan göra det för möjligheten att någon av bolagets optioner faller väl ut och kan blåsa nytt liv i aktien. Det är inte omöjligt – men räcker inte för ett köpråd.

Mag Interactives 10 största ägare Kapital
Daniel Hasselberg 11,7%
Kaj Nygren 11,5%
Swedbank Robur Fonder 9,4%
Didner & Gerge Fonder 8,1%
Johan Persson 5,7%
Avanza Pension 5,5%
Carl Anders Larsson 5,2%
Roger Skagerwall 4,9%
Fredrik Stenh 4,9%
Martin Larsson 4,0%
Källa: Holdings
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB