Nent: Följer strömmen

Nordic Entertainment Group, Nent, gör idag debut på börsen. Lockelsen i aktien är bolagets framgångar med sin streamingtjänst Viaplay.

Stockholmsbaserade Nent (220 kr) består av TV-verksamheten som tidigare ingick i MTG. Detta är ett av Nordens största mediabolag med TV-kanaler som TV3 och Viasat, streamingtjänsten Viaplay, en handfull radiokanaler och drygt 30 produktionsbolag. Bolaget har cirka 2 000 anställda.

Nent
Börskurs: 220,00 kr
Antal aktier (miljoner): 67,0
Börsvärde: 14 740 Mkr
Nettoskuld: 3 944 Mkr
VD Anders Jensen
Styrelseordförande David Chance
SvD Börsplus huvudscenario
2018 2019E 2020E 2021E
Omsättning 14 568 15 350 16 118 16 923
– Tillväxt 6,4% 5,4% 5,0% 5,0%
Rörelseresultat 1 504 1 489 1 676 1 862
– Rörelsemarginal 10,3% 9,7% 10,4% 11,0%
Resultat efter skatt 928 1 029 1 207 1 373
Vinst per aktie 13,93 15,40 18,00 20,50
Utdelning per aktie 6,50 6,50 7,50 8,50
Direktavkastning 3,0% 3,0% 3,4% 3,9%
Avkastning på eget kapital 47% 66% 57% 47%
Operativt kapital/omsättning 13% 17% 18% 17%
Nettoskuld/EBIT 2,6 2,4 1,9 1,2
P/E 15,8 14,3 12,2 10,7
EV/EBIT 12,4 12,5 11,1 10,0
EV/Sales 1,3 1,2 1,2 1,1

Avknoppningar sker ibland för att separera en lite mer glamorös verksamhet, som på egna ben kan få extra hög värdering, från en lite mer tråkstämplad affär. I den grad det stämmer på MTG-avknoppningen så har vi här att göra med den mer tråkiga delen.

Med stora intäkter från linjär reklam-TV har Nent kämpat i strukturell motvind och planen från början var att sälja verksamheten till danska TDC, vilket dock gick i stöpet.

Prislappen i TDC-affären

Det var i februari 2018 som MTG avtalade om att sälja Nent till TDC för totalt 19,55 miljarder kronor i företagsvärde (EV). Avsikten var att satsa helhjärtat på MTG:s verksamheter inom E-sport och dataspel istället.

Men prislappen på 12 gånger kassaflödet sågs som hög av flera TDC-ägare. Även logiken i att ett telekombolag äger stora mediatillgångar var satt i fråga. Aktien föll hårt på affären i Köpenhamn. Det lockade fram ett bud från en grupp pensionsbolag som köpte ut TDC och blåste av köpet av Nent.

Översatt till dagens Nent får vi det till att TDC-budet motsvarar drygt 230 kronor per aktie. TDC såg dock synergier på 400 miljoner danska kronor i en affär. Man kan argumentera för att synergierna motiverar en högre prislapp än Nent bör ha på egna ben.

Den bild Nent-ledningen vill sälja till aktiemarknaden tar dock avstamp i att bolaget under ytan gjort en stor omställning de senaste åren. Mycket handlar då om bolagets streamingtjänst Viaplay som byggts upp för cirka 3 miljarder kronor under de senaste åren.

Här erbjuds allt Nent har att komma med inom film, sport och serier till priser från 109 kr per månad (ex sport) upp mot 500 kr. Tjänsten har blivit populär och växte i fjol 14 procent till drygt 1,2 miljoner abonnenter. Detta är en marknadsandel på 25 procent i Norden.

Budskapet är att tillväxten för sådana moderna produkter nu gott och väl kompenserar den strukturella nedgången inom linjär- och satellitdistribuerad TV. Nyckeltalen backar hyggligt upp detta också:

År 2016 2017 2018
Intäkter, Mkr 12 897 13 688 14 568
Organisk tillväxt 4,8% 5,4% 3,8%
Varav Abonnemang 58% 60% 60%
Varav reklam 28% 27% 28%
Rörelsevinst, Mkr 1 298 1 570 1 504
Marginal 10,1% 11,5% 10,3%
Abonnenter (1000-tal) 2016 2017 2018
Viaplay 937 1 108 1 258
Övrig betal-TV 1 000 938 960
Totalt 1 937 2 046 2 218

Det finns alltså viss tillväxt både i organiska intäkter och i kundbasen.

Strategin handlar nu om att bygga vidare på framgången med Viaplay. Högsta prioritet är att ytterligare öka kundbasen eftersom Nent ser stora skalfördelar i streamingaffären. Den tekniska plattformen kan hantera betydligt fler kunder, innehållsavtalen med Hollywood och andra IP-ägare har vanligen fast ersättningsmodell och Nent har lyckas minska kundomsättning och höja priser de senaste åren.

De främsta tricken för att lyckas med detta är att fortsätta spendera stora pengar på att ha bra innehåll och då särskilt sport och egna serier.

Nent har till exempel rättigheterna till den engelska ligafotbollen till 2022, Champions League till 2021 och F1 till 2021. Det man saknar på sportsidan är främst Allsvenskan (som Bonnier har till 2019 och därefter Discovery) och SHL (Bonnier till 2024).

Inom egna produktioner har ambitionerna skruvats upp rejält efter framgångar för serier som ”Den som dräper”. I år och framöver ska minst 20 egna serier sändas unikt på Nent-plattformar vilket är en radikal ökning på bara ett par år.

Det är tydligt att ledningen ser sport och egna serier som avgörande för att sticka ut i konkurrensen med globala jättar som HBO och Netflix samt regionala typ Cmore.

Några mer konkreta löften kring vad detta kan åstadkomma på sista raden ger dock inte Nent. Målet är att leverera ”lönsam tillväxt” räknat från 2019 som basår (det första med fulla kostnader för egen notering). Avsikten är att dela ut 30-50 procent av vinsten.

Traditionella TV-tillgångar värderas lågt på börsen medan streamingmodeller som Netflix, Spotify eller Storytel har riktigt höga multiplar. Nent får en tydlig TV-värdering på ett p/e-tal kring 13 för årets resultat som vi tror pressas något av dyr dollar (valutan i rättighetsaffärer) och högre koncernkostnader.

Även om utvecklingen för Viaplay är mycket lovande så finns flera omständigheter som talar för att Nent kan värderas förhållandevis lågt även fortsättningsvis.

  • Tuff konkurrens från ikoniska aktörer som Netflix och HBO
  • Kostnadsinflation inom sporträttigheter
  • Alltmer urholkad köpkraft på grund av svag svensk krona
  • Beroende av starkt cykliska annonsintäkter
  • Utsatt position i värdekedjan där innehållsägare kan ”kapa mellanmannen”

Den senare saken är aktuell inte minst mot bakgrund av att Disney i år startar en egen streamingtjänst i USA och nu håller på att dra tillbaka material från andra plattformar, till exempel Netflix. Vi vet inte om de har liknande planer internationellt men det vore i så fall dåliga nyheter för Nent där Disneyfilmer är en viktig del av utbudet. Avtalet med Disney löper ut under 2020.

Antar vi att den nuvarande värderingen av Nent består framöver och sätter EV/Ebit 11 på 2021 års rörelsevinst så finns en godkänd potential i aktien.

I ett optimistiskt scenario växer Viaplay som andel av intäktsmixen, vilket driver upp marginalen och värderingen. Då kan Nent lämna sin tråkstatus bakom sig och bli en mycket bra aktie (optimistiskt scenario). Förlorade rättigheter och marginalpress från stark dollar och kostnadsinflation inom sport är realistiska möjligheter på nedsidan (pessimistiskt scenario).

Sammantaget gillar vi aktiens måttfulla värdering och tycker att ledningen gör rätt saker. Att man inte ger mer information kring Viaplay än antal abonnenter antyder dock att andra produkter rent vinst- och intäktsmässigt fortfarande dominerar starkt i Nent vilket i så fall är negativt. Aktien kan bli intressant att köpa men här och nu stannar vi vid ett neutralt råd.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel finns på www.svd.se. I juli 2019 migrerades denna och ett tusental andra artiklar över från SvD till analystjänsten Börsplus och därefter (april 2020) till Affärsvärlden. I vissa fall har delar av dessa artiklar dessvärre inte följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla tabeller, bilder, formatering eller rutor med tilläggsinfo. Om du vill vara säker på att läsa en artikel med helt fullständig information bör du alltså söka rätt på ursprungsversionen på www.svd.se. Ett enkelt sätt att hitta dit är att via en sökmotor som Google söka på ”SvD Börsplus + [Bolag] och/eller [Rubrik]”.