Traton: Ska det vara så billigt?

Lastvagnsjätten har inte fått någon vidare start på börsen. Men frågan är om inte placerarna snart får upp ögonen för den mycket låga värderingen. I så fall borde aktien få revansch.
Traton: Ska det vara så billigt? - traton-scania-r450-innovation-day
Traton är en av världens största tillverkare av tunga lastbilar och bussar. De två viktigaste varumärkena är Scania och MAN. Huvudägare är den tyska fordonsjätten VW som 2019 sålde drygt 10 procent av sina aktier i samband med notering av Traton i Stockholm och Frankfurt. Koncernen har huvudkontor i München och drygt 80 000 anställda.

När Traton (242 kr) noterades lutade Börsplus åt att man kunde teckna en post även om Volvo såg ut som ett fullgott alternativ. Teckningskursen sattes på den lägsta nivån i teckningskursintervallet (27 euro). Trots det har aktien dalat. I skrivande stund är den ned 16 procent sedan notering.

Trist förstås för de som tecknade sig men ett litet plus i kanten ändå för att VW lät priset bli lägsta möjliga. Det visade i alla fall god vilja mot minoriteten, vilket varit ett frågetecken i andra VW-sammanhang.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Invesco
Annons från Trapets