4 frågor: vd Rickard Lyko

I den stora och fortsatt fragmenterade marknaden för skönhetsprodukter, anser ni er ha gott om tillväxt kvar, både i övergången mellan fysisk butik till online samt i de nya segment som ni nu väljer att angripa via er plattform och omnikanal-modell?

– Ja. Både hudvården och sminket som vi nu satsar på är båda större segment än hårvården, så där finns väldigt mycket mer tillväxt för oss i Sverige. Sedan växer vi i nya länder. Dessutom har vi nu möjlighet att sälja apoteksvarumärken, som även om det inte kommer kunna bli jättestort ändå är ett betydande segment.

Finns det några särskilda större eller snabbväxande konkurrenter ni har stor respekt för framåt?

– Vi har historiskt inte kunnat erbjuda de allra bästa priserna eftersom vi valt att köpa in via svenska distributörer, i stället för att själva parallellimportera inom Europa. Det har hämmat oss bland annat inom parfym, som är en priskänslig vara. Problemet med parallellimportmodellen är dock att den saknar tydliga inträdesbarriärer och skalfördelar, utan väldigt många e-handlare kan snabbt gå in och göra ungefär samma sak. Fördelen med vår modell, via distributörer, är att om du väl lyckats med jobbet och kommer upp i viss skala så ger den bättre och bättre priser, via rabatter och via finansiering av marknadskommunikationen. Det är dit vi nu har nått.

– Våra primära konkurrenter är alltså inte parallellimportörer, utan dels Kicks och Åhléns, dels internationella spelare som kommer in, som exempelvis Sephora och Douglas.

Hur förändrar den stora pågående lager­investeringen er volymkapacitet, grovt räknat?

– Den dubblerar vår kapacitet.

Varför bör privatinvesterare överväga att placera långsiktigt i Lykos aktie?

– Min tro är att det kommer kunna bli en bra investering över tid. I korta loppet rör sig aktiekurser fram och tillbaka och värderingen kring nya teknologier skiftar. Men i slutändan handlar det om förmågan att driva en lönsam business över tid, vilket alltid har varit vårt fokus. I det e-handelsklimat som varit har det samtidigt varit lätt för aktörer utan begränsningar kring kostnader att växa snabbt genom att helt enkelt bara köpa en massa trafik. Under de elva år vi hållit på med det här har vi, undantaget 2011, alltid drivit vår växande business med lönsamhet och hållit hårt i pengarna. Den långsiktigheten tror vi kommer visa sig på avkastningen i slutändan.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.