Detaljhandel
Kaffekrisen sänker kaffebolagen – caféer bommar igen

I måndags bekräftades att amerikanska Keurig Dr Pepper köper det Euronext-noterade kaffebolaget JDE Peet’s för runt 16 mdr euro.
Svenska kaffedrickare som väljer Gevalia kommer därmed att köpa sina bönor av en ny ägare, eftersom varumärket ligger i JDE Peet’s portfölj.
Avsikten med affären är att dela upp det storbolag som bildas i en läsk- och en kaffedel. Främst är det kaffesidan som behöver ryckas upp, efter att kraftigt stigande och volatila råkaffepriser pressat verksamheten de senaste 18 månaderna.
High på kaffe
I januari gjorde kaffebönan Robusta all-time-high på 54,60 kr per kilo, medan den känsligare grödan Arabica kostade nära 90 kr per kilo. Efter en nedgång under sommaren har priserna skjutit upp igen.
Med eftersläpning har prisstegringen slagit igenom i konsumentled. Under 12 månader fram till maj 2025 steg kaffepriserna i detaljhandeln med 39%, och bara i april höjde flera butikskedjor med 20 kr per paket i ett slag.
Komplicerad vinter
Effekten av stigande och volatila kaffepriser både i producent- och konsumentled börjar även synas i finanserna hos svenska kaffebolag och cafékedjor.
Arvid Nordquists vice VD Håkan Ljungqvist, kallar läget “svårnavigerat” för alla led i förädlingskedjan:
“Det gäller både den kraftigt ökade kapitalbindningen som att matcha inköpen med de prisperioder som råder i handeln. Den gångna vintern komplicerades också av stora logistiska problem med att få ut skeppningarna från de stora hamnarna i Syd- och Centralamerika”, skriver han till Afv.

Vissa volatilitet-vinnare
Familjeägda Arvid Nordquist hör dock till dem som klarat seglatsen bra hittills. För hela livsmedelsbolaget ökade omsättningen med nära 16% under 2024, till 5,1 mdr kr, och resultatet stärktes med hela 49%. Exakt hur stor del av intäkterna som genereras av kaffe uppger bolaget inte, men Ljungqvist säger att bolaget “växte bra på alla fyra produktområden” under 2024.
Likaledes familjeägda Löfbergs Lila, som drivs av fjärde generationen, har kunnat slå mynt av uppgången. De säger sig ha en av de största andelarna av Sveriges totala kaffemarknad i butik, och ökade omsättningen något under 2024, till 1,9 mdr kr.
Iskaffe den nya latten
- 9 av 10 tycker att arbetsgivaren ska bjuda på kaffet
- 8 av 10 svenskar dricker kaffe regelbundet
- 7 av 10 tycker att morgonkoppen är viktigast och dricker den kl 06-08
- 42% vill avnjuta sitt kaffe i en “rejäl” kaffemugg
Källa: Löfbergs Lila Kafferapporten 2025
Sämre lagerhållning?
Andra bolag har inte parerat omvärldsläget lika bra. Nestlé, som marknadsför Zoégas och Nescafé, tappade -3% i nettoomsättning i Sverige inom affärssegmentet kaffe under 2024. Totalt genererade de två märkena 1,7 mdr kronor i intäkt i Sverige för den schweiziska jätten.
Sämst gick det, åtminstone 2023, för nysålda JDE Peet’s Gevalia, vars svenska verksamhet tappade 21 % i omsättning det året. Bolaget har inte återkommit på förfrågan om mer aktuella siffror.
I Sverige finns bara ett listat kaffebolag, som samtidigt är det minsta: mikrobolaget Sjöstrand Coffee, med ett börsvärde på knappt 30 Mkr. Utöver kaffe säljer de även espressomaskiner och kapslar. En omsättningsökning på 7% under 2024 gick dessvärre hand i hand med att man vände från vinst till förlust.
Ska vi ta kaffet hemma?
Om kaffebolagen klarat sig hyfsat, så har landets baristor fått mindre att göra. Den största cafékedjan, Espresso House, tappade 5% av omsättningen under 2024.
Enligt bolagets årsredovisning var orsaken att man slagit igen ett flertal caféer, “men också den rådande konjunkturen och ett förändrat trafikmönster efter pandemin”. Under året byttes både VD och CFO ut.
Det mindre Waynes (Wayne och Margareta’s Coffee), som driver egna och franchise-caféer i Skandinavien, har tappat ännu mer: -30% i omsättning under 2024, ner till knappt 60 miljoner kronor. Kedjan gjorde stora neddragningar i Sverige och 25 caféer i Tyskland såldes av de tyska ägarna Tank & Rast till likaså tyska Coffee Fellows.
Ett minskat förtroende för cafémarknaden syns även globalt: Börskursen för världens största noterade cafékedja Starbucks har tappat drygt 8% på ett år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.