Absolut -namnet värt 14 miljarder
Det visar Interbrands årliga varumärkesmätning.
Mellan 1999 och 2000 halverades Ericssons varumärkesvärde, från cirka 160 till knappt 80 miljarder, enligt Interbrand. Det berodde sannolikt mest på misslyckade telefonmodeller och i viss mån på spretig kommunikation och marknadsföring.
I år är raset i stort sett stoppat. Ericssons märke backar med nio procent, vilket är i linje med de flesta mobiltillverkarna, utom Samsung som ökar kraftigt.
Ericsson är fortfarande världens 36te mest värdefulla märke med kändisar som Canon, Heinz, Pepsi, Apple, Philips, Levi´s, Adidas, Panasonic och många många andra efter sig. Så det är en stor tillgång Ericsson tar med sig i det kommande joint-venture-företaget med Sony.
Sony är värt 150 miljarder kronor. Men Ericssons hela varumärkesvärde ligger i mobiltelefoner och mobilkunnande och Sony´s är fördelat på en lång rad olika konsumentelektronikproduker, dessutom spel och underhållning.
Ikea fortsätter att slå världen med häpnad med sitt ”cheap chic”-koncept. Ikea-märke värderas till 60 miljarder och har varken tappat eller ökat i värde under året. Det gör att Ikea tappar sex placeringar från plats 40 till 46 bland välrdens mest värdefulla.
Absolut räknas till världens mest framgångsrika spritmärken. Interbrand sätter värdet 14 miljarder kronor. I Sverige har det dock spekulerats i att Vin & Sprit, som till stor del är Absolut, skulle vara värt 40 miljarder kronor vid en eventuell försäljning.
Bacardi, Smirnoff, Johnnie Walker och Jack Daniels får i nämnd ordning högre värderingar än Absolut. Bacardi värderas till 32 miljarder mot Absoluts 14.
H&M-konkurrenten GAP minskar något i värde. GAP värderas till 87 miljarder och är därmed världens 31:ta mest värdefulla märke. GAP har tappat sex procent i värde under året.
Två globala svenska varumärken som lyser med sin frånvaro på topp-100-listan över globala märken är Electrolux och Volvo.
Electrolux i kraft av sin storlek. Electrolux skulle sannolikt skapa en högre efterfrågan på vitvaror med ett starkare varumärke. Elux skulle dessutom säkra sin position från konkurrenter som kommer underifrån med billighet och de som kommer ovanifrån med mode och design som vapen.
Det kanske är orealistiskt att nischmärket Volvo ska kvalificera sig in på topp-100-listan. Men varför inte? BMW och Mercedes finns med trots att de inte är megastora i volym. Volvo befinner sig sedan några år på en riskabel resa mellan att vara den säkra bilen och den sportiga, designade bilen.
Övriga bilmärken på topp-100-listan är jättarna Ford, Toyota, Honda och Volkswagen.
Världens mest värdefulla varumärken
1. (1) Coca-Cola, 690 miljarder, -5 % 2. (2) Microsoft, 650 miljarder, -7 % 3. (3) IBM, 530 miljarder, -1 % 4. (6) General Electric, +11 % 5. (5) Nokia, 350 miljarder, -9 % 6. (4) Intel, 345 miljarder, -11 % 7. (8) Disney, 325 miljarder, -3 % 8. (7) Ford, 300 miljarder, -17 % 9. (9) McDonalds, 250 miljarder, -9 % 10.(10)AT&T, 228 miljarder, -11 %
Svenskarna 36. (32) Ericsson, 70 miljarder, -9% 46. (Ikea) Ikea, 60 miljarder, 0 % 93. (-) Absolut, 14 miljarder, iu.
Källa: Interbrand/Business Week
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.