Årets affärsmodellutmanare: ”Där ska vi vara nummer ett”
För sjunde året i rad delar konsultföretaget Cordial ut priset Business Model Awards i samarbete med Affärsvärlden och talangnätverket Nova. I år går priset till appbolaget och det certifierade preventivmedlet Natural Cycles.
Natural Cycles är ett digitalt preventivmedel som endast kräver en termometer. Det certifierade preventivmedlet är baserat på algoritmer vilket gör det möjligt för kvinnor att hålla koll på “säkra” dagar och kan samtidigt användas för att hitta rätt ägglossningsdagar när man vill skaffa barn. Genom att ta tempen på morgonen och registrera resultatet i appen får man genast reda på om det är en röd eller grön dag. Natural Cycles huvudkontor finns i dag i Stockholm och bolaget har över 20 anställda.
Natural Cycles grundades för lite mer än fyra år sedan. Idén till Natural Cycles föddes när grundarna och sedermera det äkta paret, Elina Berglund och Raoul Scherwitzl, letade efter ett effektivt och naturligt preventivmedel.
– Vi träffades när vi studerade fysik i Santa Barbara. Sedan flyttade vi till Genève där vi båda doktorerade, säger medgrundaren och vd:n Raoul Scherwitzl, som ursprungligen kommer från Österrike.
Juryns motivering till priset för “Årets affärsmodellutmanare” är bland annat “Med utomordentlig väl utförd strategi har bolaget på kort tid fått ett stort genomslag både i Sverige och internationellt. Certifiering och prospektiva studier visar på en genuin bärkraft i affärsmodellen. Årets utmanare leverera en riktigt livsviktig lösning i en ännu inte digitaliserad bransch”.
Medgrundaren och vd:n Raoul Scherwitzl säger att den prenumerationsbaserade affärsmodellen som sådan inte är unik.
– Det är inte en ny affärsmodell, men det som är nytt är att vi genom den kan få in ett nytt preventivmedel på marknaden.
Bolagets huvudsakliga mål är att öka valfriheten av preventivmedel och att utöka användandet av preventivmedel i världen.
– Vi är naturligtvis störst i Sverige, men också stora i flera andra europeiska länder. USA kommer bli en stor marknad för oss kommande år, och så småningom Kina, säger Raoul Scherwitzl.
Bolagsstrategin just nu är att bygga en digital motsvarighet till läkemedel inom reproduktiv hälsa. Men bolaget kan expandera inom flera verksamheter.
– Egentligen inom allt där information kan påverka och förbättra människors liv. Där ska vi vara nummer ett, säger Raoul Scherwitz.
Hela motiveringen till priset
Natural Cycles
“Årets svenska affärsmodellsutmanare år 2017”
Vinnaren har moderniserat en i de flesta avseenden gammalmodig bransch. På ett begåvat sätt utnyttjar bolaget kraften i den digitala tekniken och låter användaren återta kontrollen över sin egen kropp. Vinnaren har lyckats hitta en verkligt samtida metod att dra nytta av stora datamängder och kombinera dessa med maskininlärning.
Med en utomordentlig väl utförd strategi har bolaget på kort tid fått ett stort genomslag både i Sverige och internationellt. Certifiering och prospektiva studier visar på en genuin bärkraft i affärsmodellen. Årets utmanare levererar en riktigt livsviktig lösning i en ännu inte digitaliserad bransch.
Priset Business Model Awards ut delades ut på torsdagen på Nalen i Stockholm.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.