Axfood ökade sin e-handelsförsäljning

Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, redovisar ett rörelseresultat på 601 miljoner kronor för det andra kvartalet 2019.

Genomsnittet av sju analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 585 miljoner, enligt Bloomberg News prognossammanställning.

Rörelsemarginalen blev 4,6 procent för kvartalet, mot väntade 4,5 procent.

Den nya redovisningsstandarden för leasing (IFRS 16) påverkade rörelseresultatet positivt med 44 miljoner kronor och rörelsemarginalen positivt med 0,3 procentenheter.

Axfoods försäljning uppgick till 13.038 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 12.943 miljoner kronor.

Axfood har stärkt sin position ytterligare under det andra kvartalet och växt mer än marknaden.

Det skriver vd Klas Balkow i delårsrapporten.

“Vi fortsätter att ta marknadsandelar och levererar ett resultat bättre än föregående år. Detta samtidigt som vi investerar i en rad framtidssatsningar inom butiksnätverket, e-handeln och framtidens logistiklösningar”, skriver han.

E-handeln till konsument ökade under andra kvartalet med 37 procent och uppgick till 322 miljoner kronor (235).

Under kvartalet ökade Axfood sin omsättning med 6,7 procent. Kalendereffekten från påsken beräknas ha bidragit med cirka 1,5 procent för andra kvartalet i år.

Både Willys och Axfood Snabbgross visade fortsatt stark tillväxt med en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8 procent.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här