Axfood
Axfood ökade sin e-handelsförsäljning
Genomsnittet av sju analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 585 miljoner, enligt Bloomberg News prognossammanställning.
Rörelsemarginalen blev 4,6 procent för kvartalet, mot väntade 4,5 procent.
Den nya redovisningsstandarden för leasing (IFRS 16) påverkade rörelseresultatet positivt med 44 miljoner kronor och rörelsemarginalen positivt med 0,3 procentenheter.
Axfoods försäljning uppgick till 13.038 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 12.943 miljoner kronor.
Axfood har stärkt sin position ytterligare under det andra kvartalet och växt mer än marknaden.
Det skriver vd Klas Balkow i delårsrapporten.
“Vi fortsätter att ta marknadsandelar och levererar ett resultat bättre än föregående år. Detta samtidigt som vi investerar i en rad framtidssatsningar inom butiksnätverket, e-handeln och framtidens logistiklösningar”, skriver han.
E-handeln till konsument ökade under andra kvartalet med 37 procent och uppgick till 322 miljoner kronor (235).
Under kvartalet ökade Axfood sin omsättning med 6,7 procent. Kalendereffekten från påsken beräknas ha bidragit med cirka 1,5 procent för andra kvartalet i år.
Både Willys och Axfood Snabbgross visade fortsatt stark tillväxt med en tillväxt om 8,9 procent respektive 6,8 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.