Dressmarts grundare i farten igen

Att ta betalt för att leverera ringsignaler med Eminem och Britney Spears till tonåringarna och börsnyheter till affärsfolket – det ska bli nyckeln till framgång för Schibsted-portalen Inpoc. Bakom den svenska versionen av projektet står några av den nya ekonomins tidigaste galjonsfigurer; Dressmartgrundarna Mathias Plank och Marcus Larsson samt Hördur Bender från resebyrån Mr Jet. Och redan sju veckor efter lanseringen pekar allt på succé.

På måndagen sjösattes den första reklamkampanjen för den norska mediekoncernen Schibsteds satsning på tjänster för mobilt internet. Under namnet Inpoc, som ska föra tankarna till ”in pocket”, ska man nu lära svenskarna att betala för sig i den informationsflod som hittills varit så gott som gratis.

Under en månad framåt kommer kampanjen, som tar sig uttryck i stortavlor samt vagnsreklam i Stockholms tunnelbana, att löpa till en kostnad av cirka 800 000 kronor. ”Potentialen i Sverige är mycket större än vi räknade med och smyglanseringen har gått långt över våra förväntningar”, säger Hördur Bender, VD för Inpoc i Sverige.

Teamet bakom den svenska versionen av Inpoc har redan lyckats vara med omtalade resor resor vad gäller företagsbyggande i den nya ekonomin. Hördur Bender själv har ett förflutet från före detta Spray-ägda nätresebyrån Mr Jet och till sin hjälp med affärsutvecklingen har han haft killarna bakom havererade e-handelsprojektet Dressmart – Mathias Plank och Markus Larsson. Gemensamt för de tre är att de aldrig lyckades få sina respektive bolag att visa svarta siffror, men den här gången är förutsättningarna betydligt bättre. ”Vi går inte ut med några finansiella mål på det här stadiet och vi befinner oss fortfarande i en testperiod, men det vi hittills har sett har överträffat våra beräkningar. Den svenska marknaden är mycket mer mogen än vi hade vågat tro”, säger Hördur Bender.

Sju veckor efter smyglanseringen har man redan lockat 100 000 kunder vilket, enligt Hördur Bender, är ungefär 200-300 procent bättre än man vågat räkna med. Dessutom innebär det att man redan gått förbi Inpocs första marknad, och om man så vill hemmamarknad, i Norge där den anges vara ”klart lägre” trots att tjänsten funnits ute på marknaden sedan november.

Inpocs intäktsmodell bygger på att ta betalt för prenumerationer på SMS-tjänster och nedladdningsbara ringsignaler och ikoner till mobiltelefoner. Tjänsterna kostar mellan 2,50 kronor och 39 kronor styck och omfattar allt från börsnyheter och travresultat till målbevakning inom olika sporter och nöjesnyheter. Hittills har de marknadsförts via fyra distributionskanaler, huvudsakligen hemmahörandes inom Schibsted-nätverket; Svenska Dagbladet, Yahoo, Aftonbladet och Passagen.

Vad siffran betyder i form av intäkter är inte officiellt, inte heller hur mycket den genomsnittlige kunden spenderar på tjänsten. Det faktum att Inpoc överhuvudtaget tar betalt går dock på tvären från den gratistrend som hittills varit allsmäktig inom information och nya medier, och hittills är man den första aktören i Norden som vågat sig på det.

”Gratistrenden är oemotsäglig om man talar om generella, allmänna och breda nyheter. Om man däremot lyckas hitta nischer är vi övertygade om att folk gärna betalar för sig. Det är inte alltid man har en tidning eller en dator till hands, men är man beroende av att veta hur det går för till exempel Letsbuyit så nog är man beredd att betala för att få den informationen så fort den är tillgänglig”, säger Hördur Bender.

Nästa steg i intäktsmodellen är att kunna tjäna pengar via wap, men där ligger det tunga ansvaret för utvecklingen fortfarande på operatörerna. ”Teleoperatörerna har hittills inte kommit på några bra betalningslösningar på vare sig wap eller SMS, men eftersom vi har en fungerande lösning har vi ingen brådska. Vi vill nå ut till den stora massan, och i dagsläget är det genom SMS man når dem.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från Envar Holding AB