Flåsiga världsförbättrare
Med runt 10 miljarder människor på jorden om 30 år är tillgång på grön och förnybar energi avgörande för hur bra den här planeten mår framöver. Eftersom det finns ett gigantiskt behov, så finns det också pengar att tjäna. Mängder av företag arbetar på lösningar. Inte oväntat har branschen också lockat till sig hel- och halvskojare, som lovar runt och håller tunt.
Tyvärr är det allt som oftast svårt att skilja de seriösa bolagen, som värmeväxlarbolaget Climeon (se sidan 14), från skojarna. Det ligger i det flåsiga tonläget. Också de seriösa bolagen uttrycker sig slentrianmässigt som att just deras innovation är så revolutionerande att jorden snart är räddad.
Jag tror att det har rötter i den uppskruvade förhoppningsbolagsretoriken, liksom en äkta vilja att göra framtiden bättre, men också att finansiärerna ofta är myndigheter, stiftelser och dylika icke-finansiella organisationer. Det gäller att skrika högt för att få uppmärksamhet. Och visst, #1 climate solver funkar säkert för en publik. Men på en mogen marknad räcker det med att säga minst 10 procent i nettoverkningsgrad.
***
Apropå innovationer och entreprenörskap är Affärsvärlden med och delar ut priset Årets Intraprenör den 23 maj, i samband med 33-listans final. Det sker i samarbete med rekryteringspartnern Talentia. Priset delas ut för åttonde gången och ges till en individ som uppvisat extraordinär förmåga att inom en organisation upptäcka och driva igenom nya idéer och på så vis ha uppnått resultat utöver det vanliga.
Det borde ju inte vara så svårt att skapa nytt, när allt redan finns på plats: kapital, kompetens, nätverk och alla andra resurser som annars är så knappa. Men det är det. Det gör de fem nominerade desto mer imponerande. Läs mer på affarsvarlden.se.
ny vd på handelsbanken
När det inte blir tilldelning kokar det i leden och revolten är nära. Har det hyllade vinstdelningssystemet Oktogonen blivit ett ok runt halsen på vd:ar som försöker förändra Handelsbanken? Läs mer om nya vd:n Carina Åkerström och hennes strategi på sid 28.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.