”Fräckt att notera både Rocket och Zalando”

Nyheten att inkubatorbolaget Rocket Internet ska noteras var väntad. Rykten har varit i svang länge. Men att Kinnevik, som är näst största ägare i Rocket Internet, går med på att notera bolaget just nu är anmärkningsvärt.

Att både notera Rocket Internet och modesajten Zalando samtidigt känns opportunistiskt med tanke på att männen bakom bolagen, de tyska bröderna Samwer, har ett dåligt track record när det gäller att sälja bolag.

De har tidigare gjort tre större försäljningar och två av bolagen har de sålt på toppen. Med andra ord har de tjänat pengar medan köparna dragit nitlotter.

I det läget hade det varit försiktigare att först notera ett av bolagen och se hur aktien gått innan det andra fick komma ut på börsen.

Till saken hör också att kopieringsmaskinen Rocket Internet, som har som affärsidé att klona amerikanska internetsajter, är ett ytterst riskfyllt bolag. Bolaget har fler än 70 innehav och de flesta går med förlust.

Både Rocket Internet och Zalando är förhoppningsbolag. De investerare som köper aktier köper även drömmen om framtida stora vinster.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.