INTERNETBANKER: Ett utmärkt hjälpmedel

S-E-Banken är störst och bäst av de nya internetbankerna.

Uppgiften får tas med en nypa salt, men det verkar som om S-E–Bankens internetbank är Europas största. Banken öppnade ihöstas och har nu cirka 40.000 anslutna kunder. Liksom i andraskeden av IT-utvecklingen är alltså Sveriges banker ledande iEuropa när det gäller användning av internet.

Bank-på-nät är den största nyheten när det gäller finansiellatjänster för hushållen sedan bank-på-telefon kom i slutet av1980-talet. Internetbanken – med dess möjlighet att utföratransaktioner dygnet runt och använda banken oavsett om manbefinner sig i sommarstugan eller utomlands – är ett utmärkthjälpmedel för allt fler kunder.

Men hur fungerar då de nya internetbankerna? Ger de den serviceman kan förvänta sig? Och hur fungerar säkerheten? Verksamhetenär ännu i ett uppbyggnadsskede. Handelsbanken, Sveriges störstabank, hade till exempel i slutet av april inte någon interaktivtjänst igång alls. Det vill säga: allt som den presumtive kundenkunde göra på Handelsbankens hemsida var att läsa, bland annatom bankens mål (vad sägs om: Kvaliteten på koncernens tjänsterskall leva upp till krävande kunders förväntningar, och vi skallta bra betalt för våra tjänster.) Målsättningen att ta brabetalt gäller dock inte den kommande internetbanken, som ärtänkt att vara gratis för Handelsbankens kunder. De enda bankersom tar ut avgift är Sparbanken och Östgöta Enskilda Bank. Detär begripligt att tjänsterna i de flesta fall är kostnadsfria,eftersom transaktionerna är mycket billiga för banken jämförtmed traditionell kundservice. Alla banker med fungerandenätbanker har anlitat professionella konstruktörer ochresultatet har i samtliga fall blivit en trevlig miljö där detär lätt att hitta. Östgötas val av äldre typsnitt ochåterhållsamhet med illustrationer är annorlunda och skall kanskeappellera till äldre kunder. Skandiabanken har somvälkomstvinjett valt en man som sitter under parasoll på ensoldränkt badstrand, vilket skall ge associationer till lugn ochfrid.

Trygg-Banken har också bra lösningar, trots ett än så länge rättbegränsat utbud av tjänster. Trygg får ett extra plus för denpedagogiskt utformade demofunktionen där ett förklarandetextavsnitt hela tiden åtföljer den tilltänkte kunden. (Exempelpå ett sådant avsnitt är: Detta är den första sida som möter digsom kund i Trygg-Banken.) Både Trygg och Skandia ger möjlighetatt flytta pengar till andra banker, vilket är värt beröm.

Nordbanken får godkänt även om produktutbudet än så länge ärganska litet. Här finns bland annat möjlighet att interaktivtberäkna sin kommande pension hos försäkringsbolaget Livia.Sparbankens tjänst får extra gott betyg eftersom där ingårNettrade, en av pionjärerna på on-line-handel i aktier.Nettrades sida ger en god överblick över det stora utbudet avtjänster och information. Banken har cirka 20.000 kunder. Störstoch bäst är ändå S-E-Bankens internetbank. Den är inte likafärggrann som exempelvis entrén till Trygg-Banken, men det ärknappast någon nackdel. Som framgår av tabellen finns här nästanallt som kunden kan önska sig. Respektive kundkategorier länkasdirekt in på rätt ställe via rubriker som kapitalförvaltning ochföretagstjänster.

Till sist några ord om säkerheten. Såvitt Affärsvärlden kanbedöma har bankerna valt lösningar som kanske inte är idiotsäkra,men som är tillräckligt säkra. Hundratusentals transaktioner hargenomförts utan att några intrång har rapporterats.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.