”Jag är född på skidor”
Magdalena Gerger hoppade i pjäxorna och började glida utför den vidsträckta och vita branten. Det hade under de senaste dagarna fallit flera meter snö. Nu sken solen och tystnaden var intensiv i landskapet, som präglades av bergstoppar på över 2 000 meter. Året var 2008. Vid tillfället arbetade hon som chef för affärsområdet mjölk och färskvaror på Arla. Tillsammans med sin make David Teare befann hon sig på den kanadensiska vintersportorten Whistler, plats för skidtävlingarna under olympiska vinterspelen år 2010. Resan utgör i dag ett av hennes bästa skidminnen. Snön var så djup att det ”krävdes snorkel för att ta sig fram”.
– Det var en häftig upplevelse. Jag lyckades göra en praktvurpa och efter det tog det fyrtio minuter att gräva fram skidorna, säger Magdalena Gerger som i dag är vd för Systembolaget och styrelseledamot i Investor, Husqvarna och Ahlsell.
Hon växte upp på Frösön i Östersunds kommun och den skidintresserade familjen bodde i princip granne med lifthuset. Under vinterhalvåret spenderades nästan all tid i backen eller i längdspåren.
– Jag är född på skidor. Som liten var skidåkningen ett äventyr. Man såg att andra kunde bemästra vissa saker och man ville kunna göra samma sak, exempelvis att åka utför branta delar av backarna.
Redan som sjuttonåring utbildade hon sig genom Svenska Skidförbundet till – och extraknäckte – som skidlärare. Efter gymnasiet bar det i väg till den klassiska skidorten St Johann i österrikiska Alperna, där hon tillbringade ett år som skidlärare. Också därifrån har hon samlat på sig många minnen.
– Jag minns en söndag i slutet på säsongen. Det hade snöat under hela natten och vi samlade ihop ett gäng på tio personer och åkte på platser där vi inte hade varit förut. Det var fantastiskt, säger hon.
Det blev ingen lång karriär som skidlärare. I stället utbildade hon sig till civilekonom vid Handelshögskolan i Stockholm. Därefter har hon – förutom Arla – arbetat på bland annat Nestlé och Procter & Gamble innan hon, under andra halvan år 2009, tog över chefsposten på Systembolaget. Men skidåkningen finns alltjämt med i bilden, även i jobbet. Magdalena Gerger hämtar metaforer från offpist-åkning när det gäller att leda organisationen och motivera anställda. Att åka offpist är utmanande och det är lätt att känna en rädsla inför det okända. Då är det viktigt att fokusera på nästa sväng för att få rytm och trygghet i åkningen, i stället för att tänka på hela sträckan.
– På samma sätt är det att leda en organisation i en tid då man inte vet vad som väntar runt hörnet. Då behöver man fokusera på nästa steg i arbetet. Om man hela tiden klarar nästa steg kan man lita på sig själv.
Hon är fortfarande en aktiv skidåkare – både alpint och längd. På vintern brukar det bli ungefär femton utförsdagar och platser som Vemdalen, Funäsfjällen, Åre och Riksgränsen är några av favoritdestinationerna. För Magdalena Gerger utgör naturen en stor del av tjusningen med skidåkning.
– Man förstår sig aldrig riktigt på fjällterrängen. Det lurar alltid något nytt runt nästa topp. Jag älskar höga höjder och den friska luften. Och givetvis farten. Om det finns en välpreparerad backe med lite folk på är jag den som är uppe först för att bränna på, säger hon.
Vad vill du förbättra i din skidåkning?
– För ett par år sedan gjorde jag illa knäet och fick en korsbandsskada, men när det blir bättre ska jag börja med puckelpist igen. Jag gillar den fysiska utmaningen, att det kräver både styrka och smidighet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.