Kinastrategi – för vem?
I december är det exakt tio år sedan Kinas svar på Richard Branson, industrialisten och serieentreprenören Li Shufu, dök upp på den svenska arenan. Tre månader senare, den 28 mars 2010, köpte hans bolagsgrupp Zhejiang Geely Holding Group upp Volvo Personvagnar av Ford för cirka 13 miljarder kronor. Förvärvet har Göteborgs stad – som tack vare Geely blivit hubben för kinesiska investeringar i Sverige – viss anledning att fira. Kinas betydelse för Göteborgsregionen har ökat kraftigt. Över 18 000 personer i regionen är anställda i bolag med kinesiska ägare och ännu fler arbetar som inhyrda konsulter.
– Lägg därtill multiplikatoreffekter till övriga samhället. Hittills har de kinesiska bolagen medfört både stora investeringar och många nya sysselsättningstillfällen i regionen, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här