Klarna får en smäll på fingrarna av Konsumentverket

Klarna kritiseras av Konsumentverket för vilseledande marknadsföring med betalmetoden ”konto”, skriver Di Digital.

Konto är en av Klarnas tre huvudsakliga betalmetoder som köpare kan använda för att betala e-handeln.

Men namnet ”konto”, antyder inte direktbetalning utan öppnande av en ny kredit hos Klarna där skulden måste betalas inom 14 dagar. Därefter tillkommer ränta.

”Konsumenter kan förknippa begreppet ’konto’ med ’bankkonto’ och begreppet kan således ge en felaktig bild av betalsättet”, skriver Konsumentverket i sitt beslut. Myndigheten ger Klarna fram till den 3 april att ge sin synpunkt på saken.

Om Konsumentverket inte är nöjda efter det kan man stämma Klarna eller kräva att reklamen bistås med mer information.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.