Klarnas förlust minskade – spår lönsamhet nästa år

Fintechbolaget Klarna gjorde en förlust på 2,13 miljarder kronor under det tredje kvartalet, enligt senaste delårsrapporten.
Sebastian Siemiatkowski., Klarna
Sebastian Siemiatkowski, VD Klarna Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT /

Utfallet kan jämföras med förlusten på 1,12 miljarder kronor samma period året innan, eller mot föregående kvartalets -3,64 miljarder kronor.

Samtidigt steg intäkterna (avser bokförda nettointäkter) till 4,06 miljarder kronor från 3,42 miljarder kronor året innan, eller 3,94 miljarder kronor under andra kvartalet 2022.

Vd Sebastian Siemiatkowski uppger att bolaget gjort stora framsteg mot att nå lönsamhet, vilket väntas bli uppnått på månadsbasis under andra halvåret 2023.

Klarna-chefen lyfter också fram den starka utvecklingen i USA. Där har volymtillväxten ökat med 92% mot samma period i fjol.

“Det är ett lysande resultat med tanke på att 2021 fick ett betydande uppsving av pandemidriven e-handelstillväxt, och att eftersom vi har minskat kreditförlusterna med 16% jämfört med förra kvartalet och kreditförlustgraden med 30% jämfört med 2021”, säger Siemiatkowski.

Klarna har ackumulerat förluster på totalt 8,3 miljarder kronor sett över de första nio månaderna av 2022 (-2,53).f

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF