Klarnas VD: Incidenten var självförvållad

Betalningslösningsbolaget Klarnas VD Sebastian Siemiatkowski uppger att de tekniska problemen för appanvändare under gårdagen var självförvållade och att felet är nu löst. Det skriver bolaget i ett uttalande på hemsidan.
Sebastian Siemiatkowski, grundare och storägare I Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, grundare och storägare I Klarna Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Det rapporterades under gårdagen att när kunder loggade in med sitt eget bank-id kunde de se andra kunders betalningar och personuppgifter, innan appen stängdes ned helt.

”Konsumenters förtroende är fundamentalt, både för Klarna och banker generellt. Därför är vi både besvikna och frustrerade över att det under förmiddagen uppstod en självförvållad incident, som under 31 minuter påverkade inte fler än 9 500 av våra app-användare”, skriver VD:n.

Orsaken uppges ha varit ett handhavandefel och inte en attack utifrån.

Klarna säger sig ha identifierat och åtgärdat felet samt informerat berörda myndigheter. Nu ska en grundlig genomlysning genomföras för att säkerställa att samma fel inte uppstår igen, förmedlar Siemiatkowski.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.