Intervju Försvarsindustri
Kursraketen laddar för förvärv: ”Vi har 50 bolag i pipelinen”
"Size matters. Vi har väl ungefär 50 bolag i pipelinen", säger han.
Sedan den ryska invasionen av Ukraina 2022 har flera försvarsbolag gått som raketer på börsen, i takt med att det skett en allmän upprustning i världen. Ett av företagen är NGM-listade Scandinavian Astor.
Den nytillträdde VD:n Mattias Hjorth är på plats i centrala Stockholm för att presentera sitt bolag under ett försvars-event i Redeyes regi. På en scen inför ett 20-tal åhörare berättar han exalterat om koncernens flaggskeppsprodukter, däribland radarstörningssystemet Astor IV. Följdfrågorna kommer delvis att handla om det blixtröntgensystem som det senaste förvärvet Scandiflash har utvecklat.
Systemet gör det möjligt att fotografera projektiler som rör sig i hastigheter på upp till 10 000 meter per sekund. Enligt Hjorth är det mer än tio gånger snabbare än en kula från en AK-47, och produkten är därför intressant för både försvars- och rymdindustrin, menar han.
“Den används till saker som man tidigare varken har kunnat fånga på kamera eller simulera. Till exempel rymdskräp eller hur projektiler rör sig i ett kanonrör. Det kan också användas till att bygga skyddsmekanismer”, säger han inför publiken.
Scandinavian Astor har det senaste året varit ute på en större shoppingrunda och äger numera fem dotterbolag, som säljer alltifrån radar- och drönarstörare till fallskärmar och laserskuren tunn metall. Men den största affären är kompositmaterial.
“Det är vårt smör och bröd, och den största delen är master till segelbåtar. Men vi ser att det efterfrågas mindre och lättare material inom en rad olika områden”, säger Hjorth efter att ha klivit av scenen och slagit sig ner i en fåtölj för en intervju.
Vill växla upp tempot
48-åringen har ett förflutet på försvarsjätten Saab, där han främst jobbade med olika elektroniska program för stridsflygplansdelen. Han tillträdde som VD för Astor för tre månader sedan, och slog snabbt fast att ambitionen är att omvandla bolaget från en oslipad diamant till en kronjuvel inom svensk försvarsindustri.
Astor uppger att försäljningen i hög grad sker till svensk försvarsindustri, och nyckelkundsberoendet är något som bolaget lyfter fram som en risk. Men förhoppningen är att det ska minska i takt med att koncernen växer. Och här siktar den nye VD:n på att växla upp tempot rejält.
“Size matters. Vi behöver nå skalfördelar och har just nu ungefär 50 bolag i pipelinen. Hittills har vi bara köpt svenska bolag men nu tittar vi även på förvärv i norra Europa.”
Enligt Hjorth har Astor tidigare riktat in sig på företag som omsätter 50–100 Mkr, men framöver tror han att ännu större förvärv kan bli aktuella.
“Jag ser inga problem med att det är en tresiffrig omsättning. Dit ska vi nog.”
Och då väntar fler nyemissioner för att finansiera förvärven?
“Jag ser inga behov för nykapitalisering i närtid i alla fall.”
Han tillägger att ett tydligt krav på förvärven är att synergieffekter ska kunna utvinnas. Astor ska bli en lönsam försvarskoncern – inte ett holdingbolag, upprepar VD:n flera gånger under intervjun.
Vad finns det för synergier mellan era befintliga bolag?
“Alla har på något sätt försvarsindustrin som kund. Men tänk dig själv om du som litet bolag ska söka upp en general eller dylikt. Hur ofta får du åtkomst? Möjligheten är begränsad men när jag tar ett kundmöte kommer jag att kunna representera alla bolag på samma gång.”
Just åtkomsten till potentiella kunder, eller “marknadsaccess” som det heter på branschspråk, är något Hjorth lyfter fram som en viktig framgångsfaktor. Nyligen startade Astor ett dotterbolag i Tyskland för att försöka slå sig in på den marknaden.
Satsar på trojansk häst
Som ett led i detta förbereds en parallellnotering på Stuttgartbörsen före årsskiftet – en manöver som Hjorth liknar vid en “trojansk häst”. Han pekar på att börsoperatören nu kommer att presentera Astor för tyska investerare.
“Och de investerarna äter i sin tur middag med försvarsbolagen i Tyskland, så vi tar bakvägen in på marknaden. Istället för att jag ska behöva ringa de samtalen har vi någon som gör det åt oss.”
Scandinavian Astor har som mål att nå en omsättning på 400 Mkr 2026, vilket skulle innebära nära en fördubbling från 2023. Men Mattias Hjorth gör ingen hemlighet av att han siktar ännu högre, givet att “omvärlden ser ut som den gör” med geopolitiska spänningar.
“Min personliga ambition är att vi ska växa 20% organiskt nästa år, och vi borde kunna upprätthålla en tvåsiffrig tillväxt de närmaste fem åren. Den främsta risken är att vi inte hittar personal med rätt kompetens. Det behövs främst mjukvaruingenjörer.”
Han avböjer att svara på en fråga om när bolaget kan nå “breakeven”, med hänvisning till att Q3-rapporten bara är några dagar bort. Astor-chefen vill istället prata om det svenska Nato-medlemskapet och de “enorma möjligheter” som öppnas för svenska bolag. Något han tycker att det skrivs för lite om.
“En form av handelshinder har tagits bort. Plötsligt är vi lika rena som ett amerikanskt bolag om vi ska sälja till Nato. Vi ser hur det har gjort avtryck i Saabs orderböcker, men för oss ligger det några år bort.”
Eviga freden över
Just Saab har den senaste tiden pressats på börsen, i spåren av spekulationer om att Donald Trump kan tvinga Ukraina att kapitulera mot Ryssland. Men Hjorth tror inte att en fred i Ukraina skulle försämra försvarssektorns tillväxtutsikter.
“Inte alls. Om det blir fred i Ukraina ökar risken för andra länder. Då får Ryssland tid att bygga upp sig och då behöver nog vi andra snarare öka takten. Vi lär se en tillväxt på försvarssidan under många, många år framöver. Vi har haft den eviga freden men nu behöver alla länder rusta upp.”
Läs mer: Scandinavian Astor Group: Nykomling med stororder på radarn
Läs mer: Säljer norska försvarsjätten efter rally på 1200%: ”Orolig för Trump”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.