LISTA: Tunna och feta prispåslag

Ett intressant nyckeltal att titta närmare på för all detaljhandel är bruttomarginalen. Den ger en hint om hur lite, eller mycket, försäljningen måste stiga för att tillväxten ska trilla ner på resultatrader längre ned. I detaljhandeln varierar marginalen kraftigt mellan olika branscher och varumärken. I tabellen intill visas detaljhandlare i olika segment och storlek, både börsnoterade och onoterade.
Högst i bruttomarginaltoppen hittar vi inredningsbolag. Vinnaren är den unga e-handlaren Desenio, som 2017 sålde posters för 237 miljoner kronor, det vill säga tre gånger mer än vad de köpte in varorna för.
Även det börsnoterade inredningsbolaget Lexington återfinns i topp. Ett starkt varumärke bidrar till att hålla en bruttomarginal på 65 procent i verksamheten, men den räcker dock ännu inte för att bolaget, som sedan 2016 går med förlust, ska vända till svarta siffror.
E-handelns prispress mot fysiska butiker är svår att bortse från, men det senaste året har det börjat väckas allt fler frågor kring hur det egentligen står till med näthandlarnas egen lönsamhet. Ett exempel är den svenska bokhandeln, där den renodlade e-handlaren Adlibris betydligt lägre bruttomarginal och påslag på inköpspris 2018 gav en förlust på 125 miljoner kronor. Bokhandelsgruppen, med både Akademihandelns fysiska butiker och Bokus e-handel, översätter än så länge högre bruttomarginaler i vinst, på 70 miljoner 2018.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.