Mag Interactive ökar omsättningen

Mobilspelsutvecklaren Mag Interactive redovisar ökande omsättning under fjärde kvartalet jämfört med samma period året innan. Rörelseresultatet visade en vändning till vinst. Spelarantalet gick ned medan ARPDAU ökade starkt.
Mag Interactives VD Daniel Hasselberg.
Mag Interactives VD Daniel Hasselberg. Foto: Pontus Lundahl / TT /Mag Interactive
Omsättningen steg 26,3% till 69,6 miljoner kronor (55,1).

Månatligen aktiva spelare, MAU, har gått ned 14% till 5,48 miljoner (6,4) medan dagliga aktiva spelare, DAU, var 1,64 miljoner (1,96).

Genomsnittlig intäkt per DAU var 5,39 cent (3,38)

Ebitda-resultat blev 21,7 miljoner kronor (7,7), med en ebitda-marginal på 31,2% (14,0).

Justerat ebitda-resultat uppgick till 23 miljoner kronor (0,6), med en justerad ebitda-marginal på 33,0%  (1,1).

Rörelseresultatet blev 8,8 miljoner kronor (-2,2), med en rörelsemarginal på 12,6%.

Resultatet efter skatt blev 7,9 miljoner kronor (-3,7).

Resultat per aktie hamnade på 0,30 kronor (-0,14).

”Fler personer än någonsin tidigare jobbar på nya spel vilket innebär att vi investerar tungt i vår framtida pipeline. Under Q4 marknadstestades fyra spel och ytterligare ett antal nya spel är planerade att testas under Q1. Spelen testas – ofta med tusentals spelare per spel – för att vi ska kunna få en bra förståelse för hur vi ska kunna förbättra spelupplevelsen på bästa sätt”, kommenterar VD Daniel Hasselberg.

Mag Interactive, Mkr Q4-2020/2021 Q4-2019/2020 Förändring
Nettoomsättning 69,6 55,1 26,3%
EBITDA 21,7 7,7 181,8%
EBITDA-marginal 31,2% 14,0%
EBITDA, justerat 23 0,6 3 733,3%
EBITDA-marginal, justerad 33,0% 1,1%
Rörelseresultat 8,8 -2,2
Rörelsemarginal 12,6%
Nettoresultat 7,9 -3,7
Resultat per aktie, kronor 0,30 -0,14