Mördande konkurrens

Det är tufft på marknaden för tv och streamingtjänster, men Nent verkar vara på rätt spår när det gäller den starka streamingtrenden. I tablån framöver finns det dock flera potentiella rysare.

VÄNTA Nent, Nordic Entertainment Group, är nygammalt på Stockholmsbörsen och dök upp som aktie när bolaget knoppades av från MTG i våras. Det som skiljdes av som Nent var den volymmässigt största, och ursprungliga, delen av MTG med TV3 och Viaplay/Viasat som de tyngsta byggstenarna.

Linjär-tv (traditionella tv-kanaler) har knappast framtiden för sig men levererar än så länge bra överskott och kassaflöde. Reklamintäkterna föll visserligen med 3 procent under and­­ra kvartalet, men det får ändå ses som rätt stabilt givet att det bland annat var fotbolls-VM förra året. Problemen inom spel- och dobbelsektorn, som är en stor annonsör, ska tas på allvar, men i första hand lär konkurrensen där slå mot spelbolagens lönsamhet mer än annonsköpen. På sikt lär dock efterfrågan därifrån mattas och som helhet handlar det om en strukturell nedgång.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets
Annons från Invesco