”Mycket mode är likriktat”

Från Indiska och Odd Molly till ­Gudrun Sjödén. Christina ­Tillman har arbetat i toppen för flera svenska klädföretag. Nu tar hon en paus från det operativa.

Det fanns en gång ett annat Indiska än det som nu tvingats genomgå en rekonstruktion. När Christina Tillman började på klädkedjan i mitten av nittio­talet befann sig Indiska i en expansiv fas. Parallellt med ekonomistudier vid Stockholms universitet jobbade hon extra på lagret, i butiker och på ekonomi­avdelningen. Så småningom hade hon varit på de flesta avdelningar. Hon stannade kvar efter examen, reste ofta till Indien och Kina och blev så småningom inköpschef.

– Min plan var att bli läkare men det har aldrig blivit av, jag har alltid ramlat över roliga jobb.

Vi träffas på ett kafé vid Stureplan. Christina Tillman gör entré med en orange cykelhjälm under armen. Träningsvärken i benen beror dock inte på cykelturen från Stocksund, förklarar hon, utan är en påminnelse från gårdagens friidrottsträning som bestod av 200-metersintervaller.

När Christina Tillman lämnade Indiska och därmed sin plats i ledningsgruppen sökte hon sig bortom kläd- och konfektionsindustrin. Under Boo.com-eran blev hon vd för Webupdate (nuvarande Cloud Nine) som på den tiden uppdaterade webbplatser. Från att tidigare ha fokuserat på försäljning av varor lärde hon sig hur man säljer och paketerar tjänster.

– Nu var frågan hur kunder ska förstå ­värdet av en tjänst men också hur ett tjänste­företag ska få återkommande intäkter.

När Tillman klev in som vd för klädföretaget Odd Molly år 2005 kunde hon inte ana hur snabbt det skulle växa. Hon kände styrelseordföranden, Christer Andersson, sedan tidigare. Han och grundarna – Per Holknekt och designern Karin Jimfelt–Ghatan – samt Cristina och hennes man ägde varsin fjärdedel av företaget. De skulle snart hitta nya distributionskanaler, etablera sig i ett tiotal länder och Odd Molly Internationals omsättning skulle öka från 10 miljoner kronor till drygt 350 miljoner kronor vid noteringen på Stockholmsbörsen den 21 juni år 2010.

– Vi kompletterade varandra. Karin är en fantastisk designer, Per Holknekt en innovativ varumärkesbyggare och jag var väl en bra dirigent. Tajmingen var också rätt, hela uttrycket låg rätt i tiden.

Efter sju år som vd slutade hon. Hon säger nu att hon inte var lika inspirerad som tidigare och tillägger:

– Det är bäst att sluta när det fortfarande är roligt.

I början på fjolåret blev hon vd för klädföretaget Gudrun Sjödén.

– Det är ett fantastiskt fint och lönsamt företag med tydlig målgrupp och affärsidé, men Gudrun hade svårt att lämna över det operativa ansvaret. Jag har respekt för det. Fast som extern vd är det viktigt med tydliga gränser mellan ordförande och vd.

Christina Tillman sa upp sig, blev konsult och styrelse­ledamot. Sedan fyra år tillbaka är hon styrelseordförande i klädföretaget House of Dagmar. Därtill sitter hon styrelseledamot i Coop, Corem Property Group och Tobin Properties samt på förslag till ny styrelse­ledamot i Volati. Ett annat nytt uppdrag är som investeringsrådgivare i inkubatorn The Springfield Project.

Trots att flera klädföretag fått det tuffare i takt med ökad konkurrens säger Christina Tillman att svenskt mode står sig bra i dag, men att man måste uppmuntra kreativitet och entreprenörskap. Unga företag inom klädbranschen måste också bli spetsigare i sitt tilltal, det finns fler nischade mål­grupper att fokusera på.

– Mycket mode är likriktat och riktar sig mot samma kund, den trendiga unga storstadsbon.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF