Myten om den avgörande pitchen

Det brittiska originalet till tv-programmet Draknästet, Dragons’ Den, visas fortfarande i Sverige på MTG:s tv-kanal TV8. Nu inne på 13:e säsongen är formatet detsamma: förhoppningsfulla oerfarna entreprenörer söker riskkapital och tar chansen genom att pitcha för en grupp investerare. Allt filmas, inklusive de stackars innovatörernas generade ansikten när de tillplattade av verkligheten går hem, vilket är betydligt vanligare än att de faktiskt lämnar med en bunt pengar.

Reklamavbrotten under TV8:s sändningar säger en del om vilken publik programmet lockar. Det är kasino på kasino efter kasino: drömmen om det snabba klippet och det livsavgörande breaket.

På sidan 14 presenteras vinnarna i den tionde upplagan av Ny Tekniks och Affärsvärldens gemensamma årliga tävling 33-listan. Sveriges bästa unga teknikbolag listas. Under åren har 190 bolag varit med – däribland Spotify, Mojang, Izettle och Truecaller. 20 av dem har börsnoterats.

Jag tror att en mycket viktig faktor till att 33-listan överlevt och fortfarande betraktas som Sveriges tyngsta startup-tävling är den gedigna researchen. Redaktion­erna lägger mycket jobb på att granska affärsmodellerna och tekniken bakom. Avgörande för framgången hos i stort sett alla är hårt arbete och ofta åratal av forskning, inte en snilleblixt.

På 33-listans turné har vi en pitch-tävling, där bolagen får chansen att framför en publik presentera på en minut. Det ska ses som underhållning. För juryn är pitchen aldrig avgörande. Dokumentationen och en längre intervju ligger bakom beslutet. Och bra innovationer hittar förr eller senare investerare. Oavsett pitch.

Tillbaka i spalterna

Ronald Fagerfjäll är inte bara en av Sveriges skickligaste ekonomi­journalister och flitigaste författare, han är dessutom en av mina företrädare som chefredaktör på Affärsvärlden. På sidan 28 skriver han om Volvo Cars.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight